Aniversaris

​La foto dels Beatles creuant Abbey Road fa mig segle

La sessió, a càrrec d’Iain McMillan, només va durar deu minuts

Artistes d’arreu del món han parodiat la famosa fotografia

| 08/08/2019 a les 08:50h
Arxivat a: Enderrock, beatles, Abbey road
Imatge il·lustrativa
The Beatles va marcar un abans i un després en el món de la música, és evident. Però la seva petjada no és només musical sinó que s’endinsa sovint en el camp del disseny. Les portades dels seus discos han estat motiu d’inspiració per a altres artistes que han signat els seus propis treballs amb una adaptació-homenatge-plagi, digueu-ho com més us plagui. Penseu en discos com Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967), Let It Be (1970) o Abbey Road (1969), per exemple.

Avui fa mig segle de la fotografia de George, Paul, John i Ringo creuant Abbey Road just davant dels estudis EMI, on el quartet va enregistrar el darrer disc (tot i que finalment apareixeria al mercat abans que Let It Be). Els de Liverpool volien anomenar el disc Everest i pensaven en una fotografia feta davant del cim més alt del món, però l’enregistrament es va perllongar més del que esperaven.

Iain McMillan va fer una sessió de sis fotografies de les quals va sortir la portada. Era un dia molt calorós i en algunes d’elles, McCartney anava calçat amb unes sandàlies. A la resta –com la que finalment es va fer servir– camina descalç sobre l’asfalt londinenc. Aquest és un dels detalls –n’hi ha uns quants més, com la matrícula del cotxe– que va seguir alimentant la llegenda urbana sobre la mort del baixista del grup.

Precisament, el cotxe aparcat a l’esquerra de la imatge, un Volkswagen escarabat, es va fer tan famós que la matrícula va ser robada reiteradament i va acabar subhastat i exposat a un museu alemany.
 

Quatre components de l'escolania de Montserrat, a l'estil Abbey Road


L’èxit del disc va condicionar també el nom dels estudis, que van deixar d'anomenar-se EMI per convertir-se en Abbey Road. A més, la cruilla per on van creuar The Beatles fa 50 anys és ara un dels punts d’interès turístic de la capital anglesa.

Una ullada pel cercador d’imatges d’internet ens mostrarà que s’han fet tot tipus de paròdies de la fotografia amb protagonistes ben diversos: des dels Simpson o els personatges de Tintin fins a grups de música de diversos estils i turistes que emulen l’històric moment. Però la versió més nostrada no es va fer a Abbey Road sinó a la muntanya de Montserrat i té uns protagonistes ben particulars.

Contingut relacionat


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais