Al bell mig del nostre Pirineu Oriental, a la comarca del Ripollès, destaca un circ muntanyós, envoltat de diversos cims que et pot anar carenant, anomenat Ulldeter. Tots ells diferents però amb elements comuns. Un paral·lelisme que s'imprimeix a la música d'Ulldeter, el projecte musical del músic i DJ Aleix Clavera (Extraperlo), plena d'elements innovadors i diferents, aixoplugats per un pop genuí característic. Avui estrenem, en exclusiva a Enderrock.cat, el seu nou clip: "A rebuf", una paròdia del discurs "jo soc el millor", una reivindicació del segon lloc, com una opció tranquil·la i agradable en el transcurs de la vida.
Després de la sortida del disc Tresor (Drakis, 2020), Clavera, amb una llarga trajectòria sota el braç, explora noves sonoritats amb produccions de dancehall i reggaeton, amb lletres senzilles i plenes d'emocions huracanades. Un tema que ens evoca a actituds surrealistes, fent un viatge per l'estètica dels anys noranta. Parlem amb l'artista sobre les seves sensacions i les perspectives d'aquest senzill.
Què vols expressar amb "A rebuf"? Fuges de la competitivitat?
Hi expresso la voluntat de buscar altres coses com a meta i competir somiant, per això dic a la cançó que en "l'última corba, el corredor surt volant".
Fas una fusió molt farcida: sonoritats tropicals i de música urbana, electrònica amb guitarra acústica... I fins i tot, en el disc, inclous també una havanera modernitzada. D'on sorgeix aquesta voluntat de fusionar estils?
La meva intenció sempre és fer música localitzable, m'interessa la música que es diu d'arrel, però no gaire el seu circuit. Tot i que em sento més còmode amb el pop, com a idea de música accessible i que cuida el concepte.
En aquest sentit, has fet una evolució important des de Peixos (autoeditat, 2019), amb un estil més relaxat i fins i tot una mica més minimalista.
Sí, el meu objectiu era jugar amb pocs elements, per això es repeteix tant el so de l'acordió. He volgut que s'entengui l'estil musical del disc, com si l'havanera i la rumba haguessin evolucionat de forma natural amb sonoritats modernes.
"A rebuf", i el nou disc, marca així un punt i a part en la teva sonoritat. Els següents treballs seguiran aquesta mateixa estela?
Suposo que seguiré buscant en aquesta direcció, crec que cada cop sé més què vull fer, què puc fer i què no. I cada vegada en quedo més satisfet
Com ha estat l'enregistrament del clip?
El videoclip està realitzat per Dominique Romero, Sara V. Mallo, Claudia del Barrio i Noela Covelo. Volien que anés amb un vestit de competició i uns guants de motorista, mentre premia botons en un paisatge estrany on passaven coses i apareixien diferents personatges.
Musicalment estàs molt ben rodejat. Tresor ha estat mesclat i masteritzat per Brian Hernández (guanyador d'un Latin Grammy per El mal querer de Rosalia), i toques en directe amb El Guincho. Com és treballar amb ells i quina simbiosi musical en neix?
Amb el Brian, hi he treballat sovint i ens coneixem molt arran d'haver compartit deu anys de gires per tot el món. Ha estat clau en l'acabament del disc i a donar-li un so potent i professional. No m'agrada mesclar discs i necessitava alguna persona que entengués el que volia. Estic molt content del resultat. Amb El Guincho hem compartit molts escenaris i ha estat una font d'inspiració a l'hora de formar la meva personalitat com a músic.