anuari de la música

El consum digital de música en català va batre un rècord d’oients

El consum de festivals va augmentar del 36% al 42% entre els catalans que van a concerts, que van optar cada cop més pels grans certàmens gràcies a una àmplia oferta

Els assistents a concerts en català del 2019 van tocar sostre amb un 42,6% d’assistents, mentre que el consum digital de música en català va batre un rècord d’oients del 46%

El consum majoritari de pop-rock i de cançó melòdica disminueix lleugerament i, al mateix temps, augmenta l’audiència de jazz i de músiques urbanes entre els joves

​L'Anuari de la Música 2020 anuncia la pitjor crisi de la història

| 25/11/2020 a les 10:00h

Imatge il·lustrativa
El 2019 ha estat un any en què el sector musical s’ha mantingut estable amb un 46% de catalans que han anat a concerts, la mateixa xifra que l’any anterior. La tendència ha afavorit el consum de festivals i macrofestivals, un model que ha trobat la fórmula per atreure 1,2 milions d’assistents joves i adults catalans. El preu de les entrades s’ha situat com el primer argument per decidir si anar a un directe. Per contra, segueix imparable l’escolta de música, amb un augment de 5 punts fins al 83% gràcies sobretot a les plataformes digitals, on el català només ha crescut de manera moderada.
 
 
Segons l’Enquesta de Participació Cultural de la Generalitat de Catalunya 2019, el sector musical s'ha mantingut estable amb un 46% de catalans que han anat a concerts -amb tendència superior a anar a festivals (que ha passat del 36% al 41,6% dels assistents a concerts) i a macrofestivals-. El públic és sobretot jove i el preu de les entrades continua sent el principal fre, sumat a la manca de temps.

Per contra, el públic aposta cada cop més per anar a concerts d’artistes consagrats i cada cop més també emergents, recomanats per amics o la parella, i preferiblement a prop del lloc de residència. L’assistència a concerts amb nens, ha augmentat del 50 al 59%. I, finalment, els espais preferits són a l’aire lliure (63%), als teatre-auditoris (51%) i a les sales (46%).
 
Un 83% escolta música, xifra que millora respecte al 2018 (78%) i que apunta també una projecció positiva. Les opcions majoritàries són d'un 53% de catalans que escolta música a YouTube i el 32% per plataformes de streaming gratuïtes. La ràdio continua sent el principal mitjà per descobrir artistes (59%), seguit de recomanacions a les xarxes socials (48%) i a YouTube (40%).

Música i llengua

El nombre d’assistents a concerts amb artistes en català s'estanca i arriba a un topall del 42,6% (el 2018 havia crescut fins al 42,7%). En canvi, l’audiència de música en català el 2019 ha batut un rècord sense precedents a la ràdio i plataformes digitals, fent que des del 2013 el català hagi escalat del 9,1 fins al 46% com a resposta a la música escoltada el dia abans. 
 

La música que escolten els catalans cada vegada és més multilingüe. El màxim històric se l'emporta el castellà (75%), seguit per l'anglès (71%) i el català (46%), i a continuació el francès (7%), l’alemany (1,9%) i el global d'altres llengües (58,7%). 

Consum per estils
Per estils, el rei que domina des de fa anys el paisatge musical a Catalunya és el pop-rock. És l’estil del 72% dels enquestats el 2019 que han assistit a un concert, i també el que el 71% ha escoltat a la ràdio o a la seva darrera llista de reproducció la jornada abans.
 

El pop-rock és l’estrella i ostenta un lideratge indiscutible el 2019, tot i que globalment la música en directe ha guanyat espectadors en tots els estils, superant per primer cop –en els casos del pop-rock i la clàssica– la quantitat d’oients. En canvi, l’escolta de música s’ha diversificat i només hi ha un lleuger augment en les audiències de jazz i de músiques urbanes, aquesta darrera entre els joves, amb davallades destacades en pop-rock i cançó.

Cal tenir en compte que gèneres com el hip-hop i l’electrònica despunten de nou entre nois i noies de 14 a 19 anys: el rap o el trap s'escolta habitualment (35%) i representen fins a un 48% els que han anat a un concert d’aquests estils.

Consum musical a Barcelona
L'assistència a concerts (43%) representa el quart interès en l'activitat cultural dels barcelonins, després de llegir (84,4%), visitar exposicions i museus (64,3%) i anar al cinema (60,1%). Només un 7,8% va sovint o molt sovint a concerts, una xifra molt per sota de la mitjana catalana, en què un 70% ha anat a més d'un concert.

Tanmateix el prestigi de la música fa que sigui la més valorada entre les activitats culturals: un +84%, entre els quals uns la veuen molt (57%) i força important (30,9%), amb una nota mitjana d'un 8,3; en segon lloc se situa la literatura (7,8) i, en tercer, el cinema, la fotografia i l'audiovisual (7,3).
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, música en viu, sales de concerts, festivals, consum, Anuari de la Música 2020, Anuari de la Música, sector musical

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.