Un festival a la vora del mar

Repassem la vuitena edició del Faraday de la mà de Litoral

| 04/07/2011 a les 15:00h
Arxivat a: Enderrock
Els músics que toquen al Faraday ho fan amb vistes directes a la platja de Vilanova i la Geltrú. Si a això hi sumem una tria musical impecable ens retrobem amb una convocatòria festivalera que, un any més, ha estat un èxit. Litoral van ser un dels primers grups a tocar a Vilanova i la Geltrú: amb ells repassem el Faraday 2011.


Després de trenta concerts al recinte del Molí del Mar, el Faraday ha tancat la vuitena edició amb l'alegria d'un nou èxit: un cap de setmana intens en què els grups nacionals i internacionals han compartit cartell demostrant, per davant de tot, el bon gust musical dels organitzadors de l'esdeveniment.
Divendres inauguraven el festival Samitier. La banda de pop barcelonina va debutar ja fa uns anys precisament en una de les festes de presentació d'aquest festival, i celebrava amb alegria encetar aquesta nova convocatòria de la cita del Molí de Mar. Així engegava la primera jornada del festival, marcada per l'actuació dels anglesos The High Llamas, que van oferir un concert (en exclusiva a Catalunya) tranquil i emotiu, en què van voler lloar la vila de Vilanova i la Geltrú. Els experiments d'Espanto, un millorat directe d'Aias, els indies murcians Klaus & Kinski, l'impecable britpop de The Bluetones i els valencians Polock també hi van ser presents aquesta primera jornada. El públic esperava amb candeletes l'actuació de Za!: el duet experimental s'està convertint en una de les bandes clau dels festivals d'estiu del 2011.
Divendres també va ser el torn de Litoral, que van aprofitar l'actuació al Faraday per presentar alguns dels temes del nou disc que estan acabant d'enregistrar aquestes setmanes. Vilanova i la Geltrú va ser el banc de proves per a uns temes que encara no havien provat en directe.



Dissabte els concerts van començar a mitja tarda al Sunsito amb la programació d'A Viva Veu (amb Villaroel, Albert amb l'Aigua al Coll, Renaldo & Clara), i a les 7 es van traslladar al recinte del Molí de Mar. El plat fort de la segona vetllada va ser, tal com estava previst, el gran concert a càrrec de Ron Sexsmith: una lliçó d'habilitat i pop amb fusta de clàssic. L'alumne avantatjat d'Elvis Costello començava el directe explicant que li faltava el guitarrista: poc es va notar gràcies a una professionalitat i un so fora de sèrie. Com a bon cap de cartell, Sexsmith també va voler arrencar el somriure del públic amb una versió acústica de l'"Eres tú" de Mocedades.
El públic del dissabte també va gaudir dels experiments de Bradien, el pop brillant d'Inspira i el rock aspre i dur de Tom Williams & The Boat, i va reviure les cançons del disc Minor Swing de Da Capo. El dissabte al Faraday també es va poder sentir un apassionat i emotiu concert a càrrec del francès Arnaud Fleurent-Didier, el gallec Emilio José (una nova descoberta que va sorprendre gran part del públic) i uns triomfadors Standstill, amb un concert on les cançons de Viva la Guerra (Buena Suerte / Pias, 2006) van ser coprotagonistes amb les del més nou Adelante Bonaparte (Buena Suerte, 2010). L'electrònica de traç gruixut de The Suicide of Western Culture i el punk rock gamberro i provocador d'Els Surfing Sirles van posar la cirereta d'aquesta segona vetllada.





Els més valents van resistir fins diumenge a Vilanova i la Geltrú. Aquesta darrera jornada es va poder gaudir amb el festival reduït a l'escenari petit, on el públic va poder sentir de ben a prop les cançons de John Grant presentant les cançons de l'aclamat Queen of Denmark (2010), a més de repassar altres peces emblemàtiques de la seva trajectòria.

Aquí teniu la galeria de fotografies feta pel director de fotografia d'Enderrock, Xavier Mercadé. Aquesta és la llista de Spotify del festival per als que vulguin reviure'n la banda sonora.

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais