Es pot tocar el baix i fer jocs de veus amb el bateria alhora?

| 28/02/2012 a les 07:00h
Arxivat a: Dies i dies
Un dels millors articles publicats fins ara aquí no està signat per un periodista, sinó per un músic. És aquest de Pol Cruells, baixista i amic dels seus Amics. L’article, sobre baixistes que canten, no només és instructiu i entretingut, sinó que convida a seguir estirant el fil d’aquests soferts músics que han de partir-se el cervell per marcar la base i cantar melodies al mateix temps sense tornar-se bojos.
Un de ben especial és Rick Danko de The Band, un grup de folk-rock murri i polivalent que vindria a ser com el Barça de Guardiola (ara que sabem que no guanyarem la lliga és quan hem de reivindicar el nostre joc), però en música americana i als anys seixanta i setanta. Aquí veiem el gran Danko filmat per Martin Scorsese a San Francisco i cantant sota un potent projector de llum, en el concert culminant de la trajectòria de la banda canadenca:
 
 
El malaurat Danko va acabar malament, i abans de reposar per sempre a Woodstock fins i tot va passar per una presó del Japó. Però en els bons temps de The Band no només cantava i tocava el baix, sinó que alhora podia fer uns cors salvatges, aguts i harmònics amb el bateria Levon Helm. En aquesta cançó bestial acaben els dos amb uns udols increïbles.
 
 
Cada cop que escolto la música de vibrants carreteres de The Band estic més d’acord amb Xavier Baró: aquests grups que ara estan de moda fan en general una música massa ensopida i planificada; ens acompanyen una estona, ens cansen i passen sense deixar gaire rastre.
El solc-folk-rock de The Band és en canvi molt profund. Aquí s’acomiaden amb imaginació i amb Emmylou Harris: el teclista toca l’acordió, el pianista toca la bateria, el baixista toca el violí, el bateria la mandolina i el guitarrista… la guitarra.
 





Foto: Heinrich Klaffs

Aspencat al seu concert final a la sala Razzmatazz | Xavier Mercadé
01/01/1970
La sala Razzmatazz de Barcelona, en el marc del Curtcircuit, va acollir el comiat de la banda valenciana | Aspencat van interpretar per darrera vegada una vintena de cançons acompanyats de Mai, Feliu Ventura, Smoking Souls i Àlex Seguí (La Gossa Sorda)
Concert de Gertrudis al festival Sons del Mon | Arxiu PromoArts
Sandra Tello
01/01/1970
Estrenem un nou videoclip de la banda garriguenca en directe, «Ara volo alt»
Santi Arisa | Arxiu de l'artista
01/01/1970
Avui presenta el seu ‘1r Testament vital’ | Interpretarà composicions pròpies fetes dels anys setanta ençà
L'últim concert d'Aspencat se celebrarà el 21 d'octubre a Barcelona | Bernat Almirall
01/01/1970
Parlem amb un dels cantants, Kiko Tur, sobre l'aturada indefinida de la formació valenciana | El concert d'aquest dissabte serà amb els també valencians Smoking Souls
Meïa | Arxiu de l'artista
01/01/1970
La població de la Noguera acull el primer festival Rodautors | Entre avui i demà es proposaran vint propostes artístiques
Lluís Llach, doctor Honoris Causa per la UdG | Joan Martí
01/01/1970
El músic de Verges ha estat proclamat Honoris Causa, juntament amb el poeta Martí i Pol | El Doctor també ha tocat "Cançó sense nom (on vas)" avalada amb el clam unànim de 'llibertat'
Concert de Gertrudis al festival Sons del Mon | Arxiu PromoArts
Sandra Tello
01/01/1970
Estrenem un nou videoclip de la banda garriguenca en directe, «Ara volo alt»
Lágrimas de Sangre | Maria García Morote
01/01/1970
La cançó ha aconseguit 60.000 reproduccions a Youtube en 24 hores | "No és tant un tema de territori sinó de gent que vol pensar d'una altra manera i trencar amb el règim del 78", diu
Els membres de Tardor vestits d'alpinistes enmig del barri de Patraix
01/01/1970
Avancem el nou videoclip de la banda: "Nevar a València" | Els valencians publicaran el nou disc, 'Patraix', el proper 20 de setembre
Judit Neddermann i Guillem Roma comparteixen la cançó «Realidad paralela» | Alba Roma
01/01/1970
Estrenem el videoclip de "Realidad paralela", cançó de l'últim disc de l'osonenc | La veu de Judit Neddermann s'entrellaça amb la de Roma en un bolero clàssic que sona atemporal