El millor d'aquí i d'allà

La banda algerianocatalana Yacine & The Oriental Groove publica l'EP 'Un bosc llenyós'

| 16/11/2014 a les 07:00h

Després d'una època de sonoritats dures, Yacine & the Oriental Groove torna a les músiques festives amb "Hurria" i "Waalah", les dues cançons que formen l'EP Un bosc llenyós (autoeditat, 2014), un espai metafòric que expressa la força que pot tenir la unió de les persones en la persecució d’un objectiu comú: la llibertat. 
Yacine & The Oriental Groove Foto: Noemí Elias

Yacine & the Oriental Groove
va néixer l'any 2010, quan Yacine Belahcene, músic català d'origen algerià, va conèixer el llaütista grec Yannis Papaioannou arran d'un projecte en què els dos musicaven poemes àrabs. Ara, el primer s'encarrega de les melodies i les lletres de les cançons, mentre que el segon fa de director d'orquestra en una formació caracteritzada per la barreja de cultures sense complexos.



El seu punt fort, considera Belahcene, "és fer un estil de música que és una raresa dins el panorama musical català". Aquest distintiu ve donat per la influència primordial que reben de les sonoritats algerianes, per les arrels de Yacine Belahcene, però també gràcies als ritmes tribals de la música amazic i a les melodies que van més enllà del Magrib i arriben fins a l'Orient Mitjà o l'Europa de l'Est. Tot això, explica el cantant, ho porten a un terreny de ritmes més urbans, influenciats pel hip-hop, el reggae, el rock o el pop: "Aquesta barreja no és artificial, sinó que conviu amb mi i amb els músics que formen part de The Oriental Groove ", diu Belahcene.
"Hurria", que vol dir llibertat en àrab, és el nom d'un dels temes de l'EP. Amb aquesta cançó el grup ha volgut recórrer al crit de protesta, ja que "en aquests temps que corren, em sembla que hem de tornar a reivindicar-nos i a cantar per les nostres llibertats", diu el líder de la formació. "Waalah", per la seva part, significa 'per què?', i a la tornada es qüestiona l'immobilisme ciutadà davant les injustícies institucionals. Els videoclips dels dos temes es van enregistrar a L’Auditori de Barcelona durant el concert final de la gira L’amor venç la salvatgia (Kasba Music, 2013), amb el qual han fet més de cent directes.



Aquestes dues cançons de lluita es recullen a l'EP Un bosc llenyós,  que ha estat enregistrat a l'estudi en col·laboració amb la banda que els acompanya als directes. Yannis Papaioannou hi ha recuperat el llaüt, aquesa vegada en format elèctric. Oscar Ferret s'ha encarregat de les tecles i les bases, amb les quals aporta sonoritats més occidentals en contraposició amb la feina del saxofonista turc Ertugrul Coruk, que juga amb sons orientals i balcànics. Quant a la percussió, a càrrec d'Aniol Lópes, també es juga amb les sonoritats perses i de l'est d'Europa.
Un bosc llenyós és la primera entrega d'una sèrie d'EP que Yacine & the Oriental Groove  anirà traient a mesura que vagi component cançons, fins que tingui prou material per ajuntar-les totes en un llarga durada. De moment, la banda actuarà el 14 de novembre a la sala Apolo en el marc del festival Connexions.
Arxivat a: Enderrock