Jordi Alsina | Actualitzat el 10/03/2016

Entre Creta i el Montseny

 
Era pels volts de l'any 2003 quan vaig conèixer el músic Christos Barbas. Ell acabava de tornar de Granada, on havia fet un Erasmus a la Facultat de Musicologia, i jo campava per Tessalònica abduït i fascinat per una Grècia que esperava amb orgull poder situar-se altre cop en el mapa mundial gràcies a l'organització de les olimpíades a Atenes.

Però bé, anant el gra, si continuo parlant del Christos diria que el vaig conèixer en plena etapa de transició professional, en un moment en què la música tonal ja no ocupava el seu centre d'interès (tot i les col·laboracions amb grups de pop-rock de la Macedònia grega), les músiques provinents de l'Anatòlia ja l'havien captivat i ja feia uns quants anyets que l'acompanyava un instrument com el nei, en un llarg procés d'aprenentatge que, com tots, mai s'acaba.

Diria que fou llavors quan per la segona ciutat hel·lènica començà a aparèixer un hippy valencià barbut, que deixava bocabadats els transeünts que passejaven per la cèntrica avinguda dedicada a Aristòtil fent anar una viola de roda. L'Efrén López, que llavors liderava el grup L'ham de foc, es plantà també per aquelles terres properes al Mont Athos, i inicià ben aviat una estreta relació professional i d’amistat amb l’amic Christos, al mateix temps que eixamplava el seu coneixement de les músiques que banyaven el mar Egeu.
 
Amb els anys, després d’incursions prèvies, tots tres anàrem a parar a Creta. Un servidor, bocabadat per una Creta que es presentava inabastable, i els músics, com és evident, captivats per l’efervescència musical illenca i per l’aprenentatge d’una sèrie de músiques que, amb el mestratge de Ross Daly, es difonien des del centre de formació musical Laberynth, a Xoudetsi, just al cor de l’illa.

El temps passà, i aquesta gran estafa que anomenem crisi impactà amb gran virulència sobre el país hel·lènic.

Ara no recordo qui fou el primer, però malauradament la situació ens feu plantejar el camí de tornada: l’Efrén, cap a terres valencianes i un servidor, cap a les del Principat. La sorpresa ha estat que en aquest intercanvi de camins i de trajectes, el Christos també ha vingut a raure a la nostra riba (de propostes no li'n manquen!), i hi ha portat una iniciativa que de ben segur marcarà un abans i un després en la introducció de la música que es fa a la Mediterrània oriental i mar enllà a la península i, per què no, a escala continental. Parlo de la creació del Centre de Formació Musical Laberynth a Catalunya, un projecte que compta amb el suport de la recent creada Associació Música Modal de Cardedeu i el seu referent a Creta. En definitiva, una gran notícia que durant el mes de maig omplirà de bona música aquesta localitat vallesana, amb professors de referència provinents de Grècia, l'Iran, Israel, Turquia i Itàlia.
 
Aquells que, com un servidor, hem assaborit les melodies i les cadències dels estius cretencs provinents del pati del Laberynth a Xoudetsi, segur que no hi faltarem. Els altres teniu una bona oportunitat per tastar-les, els peus del Montseny també són un gran paratge per fer-ho.
 
Aquí podeu veure Christos Barbas en una col·laboració amb el grup Vorlike de Tessalònica (2004):

 
Piranhas de Kelly Thoma (amb Ross Daly, Efrén López, Zohar Fresco...) al Festival de Xoudetsi 2015:

 
Giorgos Manolakis, “H agapi einai polemos”:

Neda (amb Christos Barbas i Giorgos Papaioannou), "Olasonic":
 

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Autor
Jordi AlsinaAntropòleg especialitzat en etnologia de Grècia i antropologia de la música. És autor del la pàgina web www.jordialsina.com.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat