Jordi Urpí | Actualitzat el 16/11/2017

Les mil i una cares de les músiques del món

Crònica del Womex 2017

Entre els passats 25 i 29 d'octubre va celebrar-se a Katowice (Polònia) una nova edició del Womex, un dels grans esdeveniments anuals vinculats a les anomenades músiques del món. Jordi Urpí hi va assistir formant part de l'equip de la Fira Mediterrània i ens en fa la següent crònica.
Foto: Eric van Nieuwland / Womex

Com si fos un estol d’aus migratòries, cada any hi ha un grup de gent que, a final d’octubre, es mou cap allà on s’instal·la el Womex, The World Music Expo, el més potent dels mercats internacionals dedicats a les músiques del món. Preparats per a quatre dies de converses i quatre nits de concerts, els womexicans (com s’anomena aquesta espècie) s’enfronten a una mena de marató que, si mirem les seves cares a mesura que passen les jornades, els resulta prou agradable. És la força de la música que alimenta el cos i l’esperit, sens dubte.

Nova edició del Womex (aquest cop a la ciutat polonesa de Katowice, una de les capitals de la històrica regió centreeuropea de la Silèsia) i, un any més, la Fira Mediterrània de Manresa hi ha desplaçat un equip de treball, tant per fer conèixer el projecte entre artistes i professionals d’arreu del món com per descobrir propostes i esdeveniments amb els quals col·laborar en el futur. Durant els quatre dies, els intercanvis, les entrevistes i les idees han circulat sense pausa, dins i fora del recinte firal, matí, vespre i nit, en la dinàmica habitual d’aquesta mena de trobades. I entre el munt d’activitats programades, cal citar la presentació de la propera edició de Womex que aterrarà, del 24 al 28 d’octubre de 2018, a Las Palmas de Gran Canaria.

Des del vessant professional, l’edició d’enguany ha destacat per l’acollidor espai en què es va desenvolupar (l’impressionant i funcional Centre Internacional de Congressos) i per una presència menor de delegats (respecte a les dues edicions anteriors, a Budapest i Santiago de Compostela). La sensació compartida, però, va ser que la feina que cadascú tenia previst realitzar va fluir com poques vegades, i que les converses es podien estirar més enllà dels deu minuts que marca el protocol no escrit. Com a Fira Mediterrània, les trobades amb delegacions i projectes de tot el món van ser fructíferes i anuncien un any ple de projectes i col·laboracions internacionals.

I des del vessant artístic, la programació d’aquest any va oferir grans concerts: la contundent proposta musicoteatral de les ucraïneses Dakh Daughters; l’efectiva senzillesa caribenya del colombià Elkin Robinson; la veterania africana sempre solvent d’Orlando Julius i King Ayisoba; la catarsi col·lectiva que van provocar la cantant veneçolana Betsayda Machado i les percussions de la seva Parranda El Clavo; l’expressiva elegància persa de l’iranià Alireza Ghorbani, i el risc implícit en noves propostes que cal seguir, com Super Parquet, Meta Meta o Pixvae...

Programa regular a banda, aquesta potent edició del Womex la vam arrodonir amb dos moments ben especials: la festa 'secreta' del trio polonès Kroke, per celebrar vint-i-cinc anys de trajectòria, i el concert de la gran cantant maliana Oumou Sangare, diumenge a l'hora del vermut i dels premis. Molts records, moltes històries, moltes emocions, condensades en les cançons d'ambdós projectes, que com tants altres són resum d’un munt de vides salpebrades, en direccions i per raons molts diferents, sempre de música. La música que no ens falla mai, la música que sempre hi és quan la necessitem.

Navega per les etiquetes

WomexFira MediterràniaKatowice

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat