Actualitzat el 25/01/2018

Jota i mestissatge temporal

'A vore' es presenta a L'Auditori del 26 al 28 de gener

El cicle Escenes de L'Auditori de Barcelona acull aquest cap de setmana (26, 27 i 28 de gener) A vore, un projecte que treballa la cultura popular de les Terres de l'Ebre amb la direcció de Sònia Gómez i David Balagué, el trio de jazz-funk Astrio, Ramon Balagué, el dolçainer Pau Puig i la balladora Carme Balagué.
'A vore', en les seves primeres passes a la Fira Mediterrània del 2015. Foto: Josep Tomàs - Fira Mediterrània

A vore
és una coproducció de la Fira Mediterrània de Manresa, L'Auditori de Barcelona i el Mercat de les Flors. De fet, va començar a treballar-se com a laboratori a la Fira del 2015, i a l'edició del 2017, l'octubre passat, ja es va presentar com a espectacle a la sala petita del Kursaal.

"Fa més de cent anys una nova tendència en música i dansa s’estenia des de Viena per tot Europa fins arribar a la ciutat de Tortosa. Los iaios se posaven les mans al cap veient com los valsets i los balls agarrats desbancaven ritmes i costums de sempre. Lo modern era allò i l’espècie invasora transformava una manera de fer i sentir." Aquest imaginatiu punt de partida ideològic dona peu a un projecte de 'mestissatge temporal i tradificció sobre la cultura popular de les Terres de l’Ebre".

En altres paraules, A vore vol ser una recerca musical i dansística que treballa a partir del document i l’expressivitat tradicional, els ritmes, les danses, les paraules de les comarques del Baix Ebre, el Montsià i el Baix Maestrat, i les fa dialogar amb la música d’Astrio i la dansa performativa de Sònia Gómez. Segons expliquen els seus impulsors, el muntatge vol fugir de les fossilitzacions per anar a aquell moment difús en què la transmissió oral es va trencar per l'arribada successiva de les carreteres, la ràdio, els discos, l'star system... i reprendre'l amb nous instruments i llenguatges.

A vore entén la música i la dansa com a element aglutinador de comunitat amb base antropològica, en la línia de pensadors com Philip Ball. I sobretot, es planteja preguntes: Què passa si lo modern treballa amb lo antic com a matèria primera de creació? Què passaria si els iaios que quan eren jovens aporrejaven guitarres de fusta poguessin tenir guitarres elèctriques i amplificadors? Què pot aportar una forma d’expressió que ja a principi del segle passat s’anava perdent, a un escenari d’avui?


  

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat