Jordi Martí Fabra | Actualitzat el 08/10/2018

La traca final

Balkan Paradise Orchestra abaixa el teló de la Fira Mediterrània 2018 amb un concert explosiu

Diumenge 7 d'octubre, quarta i darrera jornada de la Fira Mediterrània. La llotja professional ja estava tancada, però al centre de Manresa va ser el dia amb més ambient. Les polifonies de Tornaveus a la cripta de la Seu i el tro de les Balkan Paradise Orchestra a la Taverna van ser dues de les propostes més destacades.
Cavalls menorquins al centre de Manresa. Foto: Arxiu Fira Mediterrània

Una de les primeres propostes que van sonar a la Fira Mediterrània de l'any passat va ser la de les Balkan Paradise Orchestra, que van imposar-se a la final del Concurs Sons de la Mediterrània amb poc més de vint minuts de frenesí balcànic. Diumenge van tornar al mateix envelat, aquest cop per tancar la Fira, com a guanyadores del concurs, amb el seu primer disc sota el braç –K'ataka (Microscopi, 2018)– i amb molt més temps per desplegar el seu directe espetegadís i rodat.
 
La música de fanfares balcàniques és molt agraïda i sol ser ben rebuda per tots els públics, però també és perillosa: si no s'administra bé pot arribar a saturar. Les Balkan se'n surten amb nota, en primer lloc perquè toquen la mar de bé, però també perquè han treballat moltíssim els arranjaments i contrastos entre els instruments, i també els moviments constants a l'escenari. El resultat és un concert extraordinàriament dinàmic, que es mou entre “Miserlou” i “La gata i el belitre” i que manté tothom amb els ulls esbatanats. Detall simptomàtic: el personal de la Taverna Guineu de la Fira, que havia corregut per col·locar cadires moments abans del concert, va haver de córrer per recollir-ne en començar a sonar la música, de tanta gent dreta com hi havia avançant cap a l'escenari.
 
Una estona abans, a la mateixa hora en què l'acordionista Kepa Junkera i una nombrosa tropa de col·laboradors feien l'espectacle de cloenda de la Fira al teatre Kursaal, el grup Tornaveus oferia un repertori de polifonia popular ni més ni menys que a la cripta de la Seu de Manresa, convertida en una petita caixa de ressonància per a cinc veus que s'harmonitzen i es tanquen en pregàries per fer ploure, cançons de bressol, balades de malcasades, textos d'humor surrealista, cançons de pandero... i també una recreació dels goigs a la Mare de Déu de la Llibertat, publicats a Barcelona durant el setge de 1714, i una emocionant versió final de “L'estaca” cantada per tothom.
 
Cavalls, balls i campanes
Al llarg del diumenge es van anar fent als carrers del centre mostres i actuacions de cultura popular. En el marc del Focus Balear que enguany ha programat diverses activitats de les illes a Manresa, es van poder veure quatre cavalls menorquins -amb els corresponents cavallers- fent cabrioles i coreografies pel carrer d'Àngel Guimerà, mentre a la veïna plaça de Sant Domènec un grup de balladors de Santa Eulàlia des Riu oferia una mostra de ball pagès de les Pitiüses i sorprenia els vianants amb antics balls i espectaculars vestits centenaris. També van ser molt aplaudits els Balls de Valencians de Tarragona. I molt escoltat, Pere Giné, campaner de les Borges Blanques, que a l'hora del vermut va explicar interessants històries de campanes i de campaners a l'estand de la revista Caramella.

La propera edició de la Fira Mediterrània de Manresa es farà del 10 al 13 d'octubre de 2019.

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat