Jordi Martí Fabra | Actualitzat el 19/10/2018

Música refugi a Mataró

Orpheus XXI es presenta al Teatre Monumental en el marc del Músiques Tranquil·les

El projecte intercultural Orpheus XXI, dirigit per Jordi Savall, reuneix joves músics refugiats, estudiants i professionals, mestres i alumnes, representants de diverses tradicions d'arreu del Mediterrani. Aquest dissabte 20 d'octubre cinc d'ells actuaran al Teatre Monumental de Mataró (21 h).
Alguns dels músics d'Orpheus XXI. Foto: Arxiu CIMA

El concert d'Orpheus XXI forma part de la Temporada Músiques Tranquil·les, que programa la Casa de la Música de Mataró. La representació de músics del projecte que hi prendran part la formaran Georgi Dimitrov (qanun), Leila Er Rabiai (veu), Youness Erraki (veu), Ali Aksoy (percussió) i el marroquí Imad Amrah (veu i percussió).

Aquest darrer és un gran exponent del poder que té la música com a eina de transformació social. Provinent de la ciutat marroquina de Kenitra, el 2007 Imad Amrah va arribar amb la família a Barcelona. Va decidir quedar-se i, després de fugir d'un centre de menors, amb 17 anys per "una mala jugada", va tocar pels carrers de la ciutat, fins que va entrar en contacte amb l'associació RAI. Allà va començar a treballar amb la música com a eina d'integració social, creant un espai de formació i creació musical al barri de la Rivera entre els nois magribins que, arribats a Barcelona, malvivien als carrers.
 
"Allà va veure que la música era un gran mitjà per atreure l'atenció dels nanos i motivar-los", explica Amrah. "Són nois que no han tingut oportunitats i que ho passen realment molt malament. Jo hi connectava a través de la música moderna i urbana, però també a través de la música marroquina, que els feia recordar els seus orígens. Jo em vaig poder salvar, i ara intento salvar altres que encara ho han tingut pitjor que jo."

Però aquesta no és una ocupació fàcil, i Imad Amrah explica que estava a punt de deixar-ho córrer i tornar al Marroc quan a través d'un amic va conèixer els projectes de Jordi Savall. Amb 26 anys, va presentar-se al mestre igualadí, i aquest va veure-hi un potencial no només musical, sinó educatiu. Amrah treballa ara a Orpheus XXI. "Aquest projecte em va salvar la vida. En destacaria que ofereix un tracte professional i digne com a músics, no es tracta d'ajudar els immigrants amb almoines, sinó de permetre'ls viure del seu ofici." El funcionament d'Orpheus XXI, que dirigeix musicalment el sonador de nei sirià Moslem Rahal, es basa sobretot en assajos-tallers en què mestres i alumnes treballen conjuntament. "I sobretot s'aprèn a ser professional en tots els sentits, des de la posada a escena fins a les tasques d'oficina", conclou Amrah.  

Després de treballar amb músiques urbanes, "sovint l'única manera que tenia d'arribar a connectar amb els adolescents del carrer", a Orpheus XXI el músic marroquí s'ha trobat amb un repertori orientat fonamentalment a recollir i fer conviure les tradicions musicals de tota la conca mediterrània. I en el seu cas, això ha suposat "un retrobament amb els sons magribins i orientals d'on jo venia, un retrobament amb les arrels després de molt de temps". 

Després de Mataró, el projecte Orpheus XXI es presentarà properament al Centre Artesà Tradicionàrius de Gràcia (25 d'octubre, en el marc del festival Connexions), el Monestir de Sant Llorenç a Guardiola de Berguedà (27 d'octubre) i la Casa Golferichs de l'Eixample de Barcelona (19 de desembre).


FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat