Jordi Martí Fabra | Actualitzat el 01/08/2019

En un terrat de la terra

Crònica del concert d'Efrén López, Bijan Chemirani i Stelios Petrakis al Museu d'Història de Catalunya

La primera edició del cicle Mediterrània: Músiques que es toquen, que s'està fent aquest estiu a la terrassa del Museu d'Història de Catalunya, va acollir el passat 31 de juliol el penúltim concert: el del Trio López-Petrakis-Chemirani i la seva música, viatgera i ensomiadora. 
Bijan Chemirani, Efrén López i Stelios Petrakis Foto: Laura Soriano (www.laurasoriano.es)

La terra s'escalfa però a Barcelona, entre onada i onada de calor, encara es deixa caure alguna escadussera nit de fresca estiuenca. El 31 de juliol, a la terrassa del Museu d'Història de Catalunya, als antics magatzems del port de Barcelona, s'hi estava la mar de bé. La brisa i l'ambient distès convidava al relaxament horari, de manera que el trio format per Efrén López, Stelios Petrakis i Bijan Chemirani va plantar-se a l'escenari amb vint minutets de retard, rigorosa 'impuntualitat mediterrània', en paraules d'Efrén, que manté des de fa temps una relació entre conflictiva i entranyable amb l'etiqueta 'mediterrània'. No perquè no conegui i estimi moltes de les tradicions musicals que es banyen en aquest mar, sinó perquè no és gaire amant dels calaixos i prefereix concebre la música com un continuum en el temps i l'espai: els sons de cada poble es relacionen amb els del costat fins a abraçar tot el planeta, i els sons que fem ara es relacionen amb els dels segles passats. En el seu cas particular, el periple l'ha dut de Manisses i la guitarra elèctrica cap als grans i antics mons musicals de l'Àsia.
 
Però deixem-nos d'històries. Aquest trio fa una música que et convida a tancar els ulls o a aixecar el cap i intentar observar les estrelles que s'amaguen per damunt dels núvols i de la contaminació urbana. A la terrassa del museu, en el penúltim dels concerts que s'han programat aquestes setmanes amb la producció de la Fira Mediterrània de Manresa, van repassar unes quantes de les composicions dels dos discos que han enregistrat fins al moment: Mavra Froudia (Musiepoca, 2011) i Taos (Buda, 2017): “100 ulls”, “Sin u zer”, “Siranush”, “To Katehon”, “Helicobtir”, “Mavra Froudia”, “A.A.A.A.A.A.A.” la dansa “Kontylies” d'Efrén seguida de la dansa “Pentozalis” d'Stelios.... títols entre suggerents i misteriosos per anomenar unes peces instrumentals denses i polièdriques. El percussionista Bijan Chemirani, amb el tombak i el daf iranians, aporta una solidesa i una imaginació rítmica encisadora. Efrén fa anar la viola de roda, el saz i el rabab afganès, amb loops puntuals, per crear atmosferes de tota mena. I Stelios Petrakis, virtuós de la lira cretenca, fa gemegar a tota velocitat les cordes d'aquest petit instrument, el més emblemàtic de l'illa grega, fent ballar els cors i acostant-se a l'emoció de la veu humana. En definitiva: música sense cap missatge explícit, però amb un fons de bellesa i humanisme ben profund. Què més es pot demanar a uns músics? Doncs el que es pot demanar, si t'han agradat, és alguna propina en forma de bis: “Voreia Monopatia”, composició de Stelios Petrakis que diuen que ha fet certa fortuna a Grècia, i encara una mica més de danses tradicionals de Creta.


Els instruments d'Efrén López, retallats contra el cel de Barcelona Foto: Efrén López

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat