Actualitzat el 20/10/2019

Pioners del rock

Els grups universitaris barcelonins, al Club Trébol

El Club Trébol d'aquest 19 d'octubre s'endinsa en el món dels primers grups universitaris de Barcelona que, entre els darrers cinquanta i els primers seixanta, van convertir-se en els pioners de l'incipient rock. Los Pájaros Locos, Los Catinos, Golden Cuartet, Los Gatos Negros... tots ells sonen en aquest programa especial del Club Trébol a Ràdio 4. 
Los Catinos Foto: Arxiu Jordi Roura

El rock va implantar-se a Catalunya, a finals dels anys cinquanta, a través dels grups universitaris i concursos de grups novells. Eren formacions integrades per joves entusiastes que versionaven èxits internacionals del twist, i alhora encara mantenien una forta influència dels combos italians -amb les balades de Pepino di Capri ocupant un lloc preferent- i dels ritmes ballables com el txa-txa-txà. Un referent d'aquesta escena eren Los Pájaros Locos, sorgits el 1956 a Premià de Mar com a Woody Walter. Poc després, el 1959, van guanyar el Festival de Conjuntos Universitarios Amateurs i van gravar el seu primer EP, ja com a Los Pájaros Locos. Començava així una carrera llarga i prolífica, del swing i la cançó italiana al twist, el txa-txa-txà i el madison. Van canviar de músics en diverses ocacions, però el període de més popularitat va ser aquell en què van tenir l'italià Piero Carando com a cantant italià.

Una altre grup important en aquest moviment va tenir una empenta important el 1961 al Teatre Calderón de Barcelona, en guanyar el Concurso de Grupos Universitarios, que organitzava el SEU. Eren Los Ticanos, que més tard es convertirien en Los Catinos, 'conjunto italo-español' i emblema de tots aquells conjunts que actuaven en col·legis majors i per la part alta de Barcelona. Los Catinos van gravar el seu primer disc el 1962, amb Vergara, i vant tenir força èxit amb una sonoritat de guitarres cristal·lines emmirallades en els Shadows, teclats senzills però elegants i la veu impostada del seu líder, Manolo Vehí. Feien moltes versions italianes, però també adaptaven èxits francesos com "Tous les garçons et les filles", de Françoise Hardy

També van tenir molt d'èxit els Golden Cuarter, que van guanyar el mateix concurs l'any 1962 i van publicar dos discos a Vergara amb versions d'èxits italians, nordamericans i llatinoamericans. I Los Gatos Negros, fitxats el mateix 1962 pel segell Belter, que van gravar una versió twist del conegut espiritual "When the Saints Go Marchin' In". Per la seva banda, Los Delta, també a Belter, comptaven amb tres vocalistes i van gravar "El pullover", mentre que Los Extraños, gravats per La Voz de su Amo, lluïen unes guitarres Gibson que pocs es podien permetre, una imatge impactant i un repertori on fins i tot hi cabia algun tema propi. El Conjunto Mangas Verdes tenien molt d'èxit versionant èxits de la cançó francesa, com ara "Perdóname amigo", manllevada de Johnny Halliday. Els primers Mustang tampoc no van escapar a aquest ambient afrancesat i van gravar en francès el "Hully Gully", al costat d'"El talismán", d'Elvis Presley. I en català, què sonava en aquesta escena dels primers conjunts moderns, previs a l'explosió dels Beatles? Doncs poca cosa, però alguna cosa hi havia: Els Xerracs, per exemple, que feien acurades versions de Cliff Richard. Tots ells sonen en aquest programa especial del Club Trébol a Ràdio 4, que podeu escoltar aquí.

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
C/ Muntaner, 477, bxs. 2a · 08021 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · web@enderrock.cat