Conversem amb la banda de folk barcelonina, que avui presenta el tercer àlbum d'estudi

El Pony Pisador: «Ens hem adaptat a l'estètica moderna»

El Pony Pisador presenta avui el seu nou treball discogràfic amb l'humor i les diferents sonoritats tradicionals que els caracteritzen. 'Jaja salu2' (Guspira Records, 2021) s'endinsa a través de la sàtira i el llenguatge mèmic d'internet en 13 cançons d'arrel d'indrets ben diferents. A diferència dels treballs anteriors, el nou àlbum està escrit i cantat íntegrament en català i la gran majoria de les cançons són de composició pròpia. A més, Jaja salu2 compta amb un nou col·laborador que ha tingut un rol molt important en la creació de l'àlbum: la pròpia audiència
Text: Sergi Núñez i Gerard Aliberch. Foto: Arxiu.


El rol actiu del públic
L'àlbum es va començar a gestar a partir de totes les iniciatives i idees que la banda va anar duent a terme durant el confinament. "Per mantenir-nos actius, durant el confinament vam fer diversos concursos entre la gent que ens segueix: vam fer un concurs de dibuix, un concurs de mems, un concurs d'acudits, etc. També vam treure una plataforma de mecenatge, Aixeta, des de la qual la gent ens dona suport econòmic directe", explica la banda. Més enllà d'això, els diferents directes que El Pony Pisador va anar a les xarxes fent durant el confinament, així com el grup de whatsapp que la banda va crear amb els mecenes, van ajudar a enfortir i a crear un gran vincle amb els seus seguidors.



"El títol del disc va ser votat en una publicació de Facebook ja fa uns anys. En aquell moment tot plegat era una broma -el disc d'aleshores va acabar titulant-se Matricular una Galera (Coopula, 2019)-, però la idea de fer un treball que es digués 'JAJA Salu2' ens va quedar pendent", admeten. I ha estat per aquest tercer àlbum que han decidit recuperar el nom.

Un altre element que també va dissenyar el públic va ser la portada de l'àlbum. Al gener d'aquest any, la banda va presentar un concurs de portades amb el programa paint. "Vam rebre més d'un centenar de portades, i vam premiar, decidint conjuntament amb els i les mecenes per videotrucada i votant després a Twitter, la que vam trobar més de mal gust i agafada amb pinces".

Un àlbum ple de referències mèmiques
A part de les referències dels elements que ha creat el públic, una de les referències a mems més evidents la trobem en el senzill de l'àlbum, "La noble vila de Su". En aquest cas, el tema juga amb la similitud fonètica de Su, un petit poble del Solsonès, i el crit viral del futbolista Cristiano Ronaldo. "Vam considerar que aquesta expressió tenia una bellesa indescriptible, així que vam decidir adoptar el crit "suu" com a "crit de guerra" als concerts del Pony, explica el grup. "Curiosament, el poble de Su comparteix fonemes amb aquesta expressió i, en descobrir l'existència del poble, no vam poder evitar fer-li un homenatge".



El procés de creació de les cançons
La temàtica general de les cançons del disc és, com diuen ells mateixos, "força random", ja que en la majoria de cançons no hi ha una relació entre estil i temàtica, com es reflecteix perfectament a "La Balada de Nils Olav". Per fer-la, "en Miquel (violí) va crear un generador de tornades similars a les d'un conegut grup de temàtica circense i el públic va escollir aleatòriament les paraules de la tornada. Algú, al xat del directe, va comentar que li faria il·lusió que la cançó versés sobre pingüins i per això vam fer les estrofes com són. En particular, la segona, és una transcripció literal d'un comentari del xat". El resultat va ser el d'una cançó, que "a més de no ser una balada, té una sonoritat propera al mestissatge-pop català amb referències a la música tradicional búlgara, però, la cançó va sobre pingüins", segons paraules del grup.

En canvi, l'única cançó que sí que segueix una relació entre estil i temàtica és "Oriol, el cargol que fa cant mongol". El títol de la cançó lliga amb l'estil de cant harmònic tuvinià, tradicional d'una regió russa al nord de Mongòlia, malgrat que "la rima del títol justifica aquest petit desajust geogràfic". En Guillem Codern, l'intèrpret d'aquest cant, ha convertit aquest estil en un dels més característics i singulars de la banda. La immensa majoria de cançons del treball van ser creades i pujades inicialment a Youtube durant el confinament. La banda va compondre aquestes cançons arran del concurs que ells mateixos van crear, 'Dia internacional de dibuixar animals simpàtics fent coses de persona', en què els seguidors enviaven les seves pròpies il·lustracions. "L'única norma era que la inicial del nom de persona i de l'animal havien de coincidir", rememora el grup.

Posteriorment, el grup va decidir tornar a enregistrar a l'estudi aquestes cançons breus (cap d'elles supera els dos minuts i mig). Ells mateixos també s'han encarregat de crear un videoclip per a cada un dels temes. Amb aquest nou treball, tal com relata la banda, "ens hem adaptat als cànons estètics dels temps moderns sense perdre la nostra identitat".