Coneixem en detall el nou llarga durada de la formació, compost per setze peces on es demostra l'evolució del grup

'Jetlag' de 31FAM, cançó per cançó

No fa ni tres anys van debutar i van marcar un abans i un després en la música urbana. Els vallesans han gravat el tercer treball d’estudi, 'Jetlag' (Delirics, 2021), una mostra de com han crescut els sis adolescents que van crear la família de 31FAM. Es tracta d’un àlbum de setze temes amb una sonoritat i unes lletres que, sense allunyar-se de la marca més festiva, demostren la maduresa amb el seus ritmes urbans tan particulars
Text: Èlia Gea. Fotos: Juan Miguel Morales.
1. "Make It Rain - Intro"
(Prod. Koalekay)



KidPi: "És una cançó amb molt d’egotrip, de dir 'som aquí i en som els capos'".

LilDidi: "La base que ha fet el Koa, amb piano, és molt melancòlica. En realitat parlem d’una cosa realment seriosa, que és “fer ploure” la nostra música, compartir-la".

KidPi: "Fem servir l’expressió anglesa “make it rain” -que es refereix a 'fer ploure els diners', normalment en un context de striptease- com a metàfora de repartir la nostra música".

Koalekay: "Al final del tema, a més, hi hem afegit un fragment de la pel·lícula Blade Runner, en què el replicant diu que ell ha vist molt més que les persones normals, però que al final tot això -com el que nosaltres estem creant-, algun dia es perdrà com llàgrimes en la pluja. Em feia gràcia utilitzar aquesta referència perquè és donar un altre sentit al “make it rain”, i crec que a un públic més adult -perquè estem intentant arribar a més gent, no només a adolescents-, que hagi vist la pel·lícula li semblarà molt guai. A més, ens agrada molt el cinema i vaig pensar que encaixava molt bé amb la cançó".


2. "Inseparables"
(Prod. Koalekay)



Bandam: "Aquesta cançó explica un moment en què estava molt enamorat, i a més intenta demostrar a tota aquella gent que sempre ha dit que no sabia ser seriós, que sé estar quan s’ha d’estar".

LilDidi: "Musicalment, retorna una mica a l'essència de 31FAM, al dancehall que fem de tota la vida, com "Te gusto": molt melancòlic i romàntic".

KidPi: "També queda molt guai i orgànic el fet de combinar la tornada en castellà de Bandam, amb els versos en català que el LilDidi i jo li tornem".

Koalekay: "Aquest tema l’he produït jo, i un dia que érem a l’estudi amb el Bandam vam començar a treballar-lo. Aquell mateix dia, en una hora, el vam gravar sencer, però no ens va agradar gaire com va quedar. Aleshores, vaig agafar i el vaig esborrar tot, perquè així no es fan les coses, i li vaig dir que el tornés a gravar. Cinc minuts després, teníem totes les preses del Bandam que sentiu a la cançó".


3. “Por la música"
(Prod. Joey C)



Bandam: "Parlem de com volem aprofitar cada moment. Hi ha un moment en què canto "no quiero llegar a viejo, aprovechar lo del momento...", i no és perquè em vulgui morir jove, sinó que no m’importaria si he pogut viure al màxim cada moment".

KidPi: "Jo també hi parlo del panorama musical, cantant que la gent es mou molt pels seus propis interessos…".


4. "Poc temps"
(Prod. Koalekay)



LilDidi: "Aquesta cançó realment la vaig començar a fer sense cap sentit pensat, un dia a l'estudi que el Koa em va ensenyar una base que em va agradar. Volia parlar d’alguna cosa personal, de què sentia en aquell moment. I com que estava molt melancòlic, vaig pensar a parlar del temps, a què el dedico i les coses que vull fer. La idea que hi plasmo és que van passant els minuts i encara em queden moltes coses per fer i no m’agradaria morir abans de poder fer-les".


5. "Un plan B"
(Prod. Koalekay)



KidPi: "La vam gravar durant el confinament. Sempre deia al Koa que si buscàvem un hit, havia de sonar icònic com “Valentina” o “Sincero”, perquè són temes que sonaven èpics ja des del principi. Ell m’anava passant temes, però no ho acabava de veure clar. Al final, em va enviar aquesta melodia i de seguida vaig tenir clar que era la bona. L’endemà a les 7 del matí –una hora inusual perquè no em llevo mai tan aviat, però era l’època en què només es podia sortir al matí– vam anar a l’estudi i la vam gravar. A la resta no els la vam ensenyar fins que no la vam tenir encaminada, perquè volia que tinguessin ganes de participar-hi: tenia clar que era un tema per fer-lo tots junts".

LilDidi: "I van fer bé! Quan vaig escoltar la part del KidPi vaig pensar: “tornadaca, la cantarà tothom!”. Com a anècdota, un dia estava fent un directe a les xarxes i sense voler es va colar la cançó de fons, i tothom es va flipar. No estava previst, és cosa meva perquè sempre ‘la lio’, però la majoria de les filtracions del grup han estat culpa meva! [Riu]".


6. "Purgatory"
(Prod. Joey C)



Bandam: "Després de “Rompe” -perquè és la que faig en solitari-, és la cançó a la qual tinc més afecte. És molt personal i en un principi no tenia pensat que entrés a l’àlbum, perquè ni tan sols pensava que ells volguessin que hi fos. Quan la vaig escoltar acabada, vaig tenir claríssim que si algun dia m’obria un canal de YouTube en solitari, seria de les primeres cançons que hi publicaria. Hi parlo del fet que fa poc, de sobte, vaig fer un canvi de mentalitat i vaig començar a fer les coses bé, perquè havia estat molt fill de puta... Però en el fons scc bona persona i volia tornar a fer les coses com cal: vaig deixar les drogues, vaig tornar amb els amics de tota la vida, etc. I vaig recuperar qui soc realment. Tinc la sort de tenir la música, una família que m’estima i bons amics".

LilDidi: "Jo bàsicament només hi dic tonteries d’egotrip. [Riu] En l’àmbit musical, crec que és el tema més agressiu, quant a drums, que tenim. És un trap bastant fosc, més introspectiu i menys melòdic".

KidPi: "Li vam dir "Purgatory" pel vessant d'expiar pecats, de treure tota la merda i obrir-se (tot i que no en un sentit religiós)".


7. "Rompe"
(Prod. MrMad)



Bandam: "Tinc molt d'afecte a aquesta cançó. És un tema comercial de tota la vida, però innova al final. En aquest tema, són més guais els ritmes que la lletra".


8. Afterparti Interlude (ft. Teuma Thug)
(Prod. Joey C)



KidPi: "Està a la meitat de l’àlbum, i funciona com un interludi que separa una part del disc de l’altra. A mi m’atrauen molt els finals i em molava molt l’al·legoria de l’afterparty per dir com m’imagino que serà quan tot això acabi. En el moment que acaba la festa, de cop tot està tranquil. Té un punt de poètic. I en aquesta metàfora, la festa seria la mateixa vida. Amb tot plegat, vull dir que si la vida ha anat bé mentre he estat viu, espero que, quan no hi sigui, vagi millor; que les coses estiguin tranquil·les. I el Teuma hi ha col·laborat perquè ell també és molt espiritual i suposàvem que s’hi sentiria identificat".


9. "Nens del barri"
(Prod. Koalekay)



KidPi: "Va ser un tema que vam recuperar un dia que estàvem amb Flashy Ice Cream i Santa Salut fent música a una casa. Teníem una cançó a l’àlbum que no ens acabava d’agradar, no li trobàvem el què i la volíem canviar. I escoltant cançons antigues i oblidades per l’ordinador, en vam posar una que al LilDidi li va agradar i li vam tirar. La vam construir amb aquesta part més tecno / house al principi, amb el cor de nens, i la part final, en què se me’n va una mica l’olla i fem un rollo més soul, tipus Cupido. M’agradava la idea de fer aquest contrast musical quan em quedo sense 'la nena catalana'".

Koalekay: "Quant a producció, ha quedat bastant guai, i reflecteix que en aquest àlbum ens ho hem mirat més al detall".

AAA: "El tros que faig jo tracta d’una relació que vaig tenir que anava constantment del cel a l’infern".

10. “Vida Gris” (ft. Mkintana)
(Prod. Raw Beats)



Bandam: “Mkintana em va ensenyar el tema perquè el féssim plegats per al seu àlbum, però jo ja hi feia una altra col·laboració, i li vaig proposar de fer-lo per al nostre, perquè a tots ens va molar molt. Ell fa menys d’un any que ha començat a fer música, però té un talent que flipes i hem volgut incloure-ho al disc perquè és un temacle, però també perquè així potser el coneix més gent".

LilDidi: "Sonorament, sembla un tema molt feliç, però si t’hi fixes, la lletra és realment pessimista".

Koalekay: "La instrumental l’ha feta el Raw, que és un productor que fa música també des de fa poc, però que és molt bo i té molt de talent".


11. “Se lo debo”
(Prod. Joey C)



AAA: "La cançó va sobre un viatge a Madrid que vaig prometre a la meva parienta que faríem. Però abans de poder fer-lo, va arribar la pandèmia, i amb ella, problemes, i al final, ho vam deixar. I canto sobre això, d’agafar les maletes tots dos i anar a gaudir. En l’àmbit musical, és un dancehall tranquil·let, molt a l’estil de Tr3tze (Delirics, 2019)"


12. “Una player” (ft. LilDami)
(Prod. Koalekay & Sr. Chen)



KidPi: "El Dami volia fer una mixtape conjunta, que amb la pandèmia va quedar estancada, però de la qual va sorgir aquesta cançó. En aquell moment, ell ho acabava de deixar amb la Marta, la seva parella, i vam dir d’escriure des d’aquest punt, perquè a mi també m’encanta parlar de desamors: és la meva especialitat! [Riu]".

Koalekay: "Es van inspirar molt ràpid i a tots dos els va sortir molt fàcil i guai. La instrumental d’aquesta cançó la vaig passar, en un principi, pel grup de WhatsApp que tenim 31FAM, però no em van fer gaire cas… [Riu]. I el Sr. Chen li va saber aportar el punt que li faltava: jo em centro molt en les percussions i el Chen, més amb les melodies, i va fer que tot sonés amb més amplitud i harmonia. El conjunt dels quatre crec que ha donat molt bon resultat".


13. “Des del dia 1”
(Prod. MrMad)



LilDidi: "Aquesta cançó la vam crear a Monistrol, a una casa tronada del KidPi on vam anar uns dies a compondre. En Mad va arribar un dia més tard que nosaltres, i va venir amb una nova idea: unes pistes que tenia gravades del Vernat [Bernat Tortajada] tocant la guitarra -un noi que toca superbé i que toca amb nosaltres als concerts-. I vam pensar, aleshores, de fer un tema més acústic. El Mad va estar quatre hores fent la base i ens hi vam anar tirant tots, cadascú parlant d’un record de tots aquests anys junts. El KidPi parla sobre la seva experiència a Menorca, jo sobre l’experiència a l’escenari…".

Bandam: "Jo hi parlo també de records de l’escenari i de la pròpia experiència d’estar aquells dies a la casa de Monistrol".

AAA: "És una cançó amb un component important de nostàlgia: estàvem començant a sortir després del confinament i era el moment de valorar el que havíem tingut anys enrere".

14. “Confi40”
(Prod. MrMad)



Bandam: "És un tema que em porta molts records, tot i que no parlo de cap record concret. Quan va arribar la pandèmia i ens havíem de confinar em vaig atabalar molt amb la perspectiva d'estar tancat a casa, i el Mad, que em coneix bé, em va convidar a confinar-me uns dies a l’estudi. I allà és quan va sortir aquest tema".


15. "Touchdown"
(Prod. Joey C)



LilDidi: "Aquest tema el vam fer bastant col·locats a l’antic estudi del Mad. [Riu] No teníem instrumentals del Koa per crear coses noves, perquè ja havíem utilitzat gran part del material que ens havia passat i vaig demanar al Joey, que era als Estats Units, que em passés alguna cosa nova, i em va enviar aquest beat".

Bandam: "A més, el Didi és molt amic meu i el meu company d’habitació d’hotel… [Riu], i encara no teníem cap tema dels dos!". 


16. “El nostre últim ball”
(Prod. Koalekay)



KidPi: "És un tema molt personal: ja es pot veure en el clip, on surt gent molt important a la meva vida, com la meva mare o la meva parella. Com deia abans, m’agraden molt els finals, i quan la vaig fer just acabava de veure el documental de Michael Jordan, The Last Dance (Jason Hehir, 2020), en què s’hi explica que l'entrenador va nomenar la seva última temporada com a “L’últim ball”. I em va agradar molt la idea". 

Koalekay: "És un tema que m’ha agradat molt fer. Hem estat molt temps buscant el so perfecte, ens ha costat aconseguir que sonés com volíem, però crec que ho hem aconseguit".