Llistes

«G3 N15» de Rosalia no és l'única cançó que dona veu a l'àvia

Diverses cançons en català, d'Obrint Pas, Carles Belda i Sanjosex, o La Raíz, entre altres, fan aparèixer també les àvies

'Motomami' i les forces oposades de Rosalia

| 23/03/2022 a les 12:30h

Àvia de Pablo Sánchez (Ciudad Jara), que apareix a «Las miserias de los crímenes» de La Raíz
Àvia de Pablo Sánchez (Ciudad Jara), que apareix a «Las miserias de los crímenes» de La Raíz
L'artista de Sant Esteve Sesrovires, celebrada internacionalment, Rosalia acaba de treure el seu nou àlbum Motomami (Sony Music, 2022). Una de les cançons més tendres i familiars que el componen, "G3 N15" -que pren el nom del nebot, Genís-, inclou un tall de l'àvia de la cantant, en català, on diu: "Bon dia, amor meu. M'agrada pensar que en moments difícils sempre ajuda moltíssim tenir una referència a Déu. Sempre (···) en primer lloc és Déu i després la família és tan important, la família sempre és important. Portes un camí que és una mica complicat, quan el miro penso, que complicat que és el món en què s'ha ficat la Rosalia, però si ets feliç jo també soc feliç". Si bé és cert que aquest tall ha estat sorprenent, no ha estat la primera vegada que hem sentit àvies catalanes en cançons. En recollim un grapat d'exemples.



1. "Cançó de bressol" d’Obrint Pas
La mare canta noneta, per a dormir totes les nits; i de matí sembrar la terra, i recollir tots els seus fruits. Que la xiqueta és la flama, d'un poble i d'uns carrers; de la llimera i la parra, i de la flor dels tarongers’. Amb la veu de l'àvia del vocalista i teclista d’Obrint Pas, Miquel Ramos, entonant aquests versos, la banda valenciana va produir “Cançó de bressol” l’interludi del tema "Esperant", del disc La flama (Propaganda pel Fet! 2004). 
 

2. "El pomeró" de Belda & Sanjosex 
L'acordionista sabadellenc Carles Belda i el cantautor bisbalenc Carles Sanjosé 'Sanjosex',  van publicar l’any 2016 el disc Càntut (Bankrobber, 2016). En aquest recull d'arrel, s’hi troba “El pomeró”, una composició pedagògica de la música Narcisa Freixas i Cruells (1859 - 1926), amb text de Francesc Sitjà i Pineda (1880 – 1940). El duet en va fer una versió amb la col·laboració de l’àvia d’un dels dos artistes, que arrenca la peça cantant-ne la primera estrofa.
 

3. "Las miserias de los crímenes" de La Raíz
‘Quisiera saber por qué estoy en esta cárcel metido; tratado como un bandido que no quiero ser ni soy; ¿Por qué me condena hoy la sociedad corrompida?’, recita l’àvia de Pablo Sánchez (Ciudad Jara), membre i cantant del ja desaparegut grup de Gandía La Raíz. Així és com comença la introducció “Las miserias de los crímenes” de l’àlbum Entre poetas i presos (Propaganda Pel Fet!, 2016), un discurs que dona peu al disc i que critica les desigualtats i injustícies establertes per la jerarquia. 
 

4. “Pregària per fer ploure” d’Arnau Obiols 
El cantant pirinenc de folk Arnau Obiols va publicar en el seu darrer disc Tost (Microscopi, 2019) la cançó “Pregària per fer ploure”. En aquest tema, l’àvia del músic relata els paisatges i les situacions meteorològiques que hi havia quan era jove. El senzill és una barreja d’un relat, uns versos i una música instrumental.
 

5.  "Urquinaona" de Bredda
La banda de l’Urgell Bredda, abans de publicar el seu primer disc Resiliència (Coopula, 2022), va estrenar un parell de senzills –els quals no apareixen en l’àlbum–. Un d’aquests temes és “Urquinaona” que, en memòria del passat 1 d’octubre del 2019, fa una crida contra la repressió de l'Estat i contra l'atac a la llibertat d'expressió del poble català. Al final del tema, el grup introdueix el discurs d’una de les àvies dels components. 
 

6. “Mª Mercè” de Pomada
En la cançó “Mª Mercè” del duet sabadellenc Pomada, format per Carles Belda i Helena Casas s’hi versa “Ai! Maria Mercè Mercedites, ara què hem de fer? Hauríem de vendre la casa, i anar de lloguer”. Uns versos que canta també una de les àvies del duet.
 


Així doncs, són diversos els músics que han fet participar les àvies als seus temes. D'altres, però, les han tingut presents d'altres maneres. Així, per exemple, els han dedicat cançons la rapera lleidatana Elane amb "Metamorfosis", el grup de Calafell Buhos amb “Àvia”, el cantant valencià Xavi Sarrià a "Cançó de l'Alba" o la música barcelonina Clara Gispert a "L'àvia". D'altres, directament s'han nomenat com a grup retent-hi homenatge, com és el cas de La Iaia, o del debut musical d'Oriol Grau, La Gramola de la Iaia.
 
També, hi ha altres casos com el de la jove cantant de Santa Coloma de Gramenet Queralt Lahoz que va anomenar el seu primer EP 1917 (Say It Loud Records, 2019), fent referència a l’any que va néixer la seva àvia. Per la cantant, l'àvia va ser una persona clau, ja que les arrels i estils amb què s’ha identificat els ha après d'ella.



També ho van fer el duet de la cantautora menorquina Anna Ferrer i la compositora gironina Paula Grande amb el seu àlbum Vega (Bankrobber, 2020), pel projecte Càntut, que recull deu cançons populars i que explora el rol de la dona en la societat. En la portada de l’àlbum apareixen les seves àvies: Esperanza i Esperança. 

Especial: Llistes
Arxivat a: Enderrock, La gramola de la iaia, La Iaia, xavi sarrià, Clara Gispert, Buhos, Elane, helena casas, Carles Belda, Pomada, Bredda, Arnau Obiols, la raíz, Ciudad Jara, Narcisa Freixas i Cruells, Belda & Sanjosex, obrint pas, llistes, actualitat, Rosalia, queralt lahoz, Anna Ferrer, Paula Grande, b

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.