sector musical

Martín Pérez: «Si d'aquí a un mes no ha canviat res, no podrem celebrar el Festival Jardins de Pedralbes»

El festival denuncia que la Generalitat encara no ha autoritzat la celebració del festival

La institució pública emplaça l'organització a un concurs públic que no es resoldrà fins a finals de març

| 12/01/2023 a les 14:45h

A-ha a la passada edició del Festival Jardins
A-ha a la passada edició del Festival Jardins | Carlota Figueras
L'edició de 2023 del Festival Jardins de Pedralbes penja d'un fil. Així ho ha anunciat la promotora del festival Concert Studio, que assegura que la Generalitat de Catalunya, responsable dels Jardins del Palau de Pedralbes, encara no ha donat el vistiplau administratiu per a celebrar el festival. El director del cicle, Martín Pérez, lamenta que la Generalitat els ha comunicat que posarà el Festival de Pedralbes a concurs. "El volen fer al febrer, i intentaran adjudicar-lo molt ràpid perquè a partir l'1 d'abril es pugui començar a muntar el festival", relata Pérez.

Aquesta situació d'incertesa genera un greuge a l'hora d'assumir tot el gruix d'organització i logística del festival. "Ara mateix no tinc res contractat: ni un artista, ni proveïdors, ni tècnics, ni treballadors, ni la grada, ni l'escenari. Tota aquesta gent que necessito per organitzar el festival no m'està esperant. Necessiten col·locar-se ja en algun lloc i assegurar-se el treball durant l'estiu." Pérez es queixa que la situació no té sentit i que no s'entén que se celebri un concurs per a un festival dos mesos abans del seu inici: "Algú m'ha d'explicar com un festival que s'inicia l'1 de juny es pot començar a preparar a l'abril quan no tens res contractat. Nosaltres preparem el festival amb un any d'antelació", exclama.
 

Madness al Festival Jardins de Pedralbes (22/06/2022) Foto: Carlota Figueras


La situació actual posa la promotora Concert Studio en una situació molt delicada i Martín Pérez té clar que està a prop de ser insostenible. "No podem seguir així. Nosaltres vivim de fer això i ja hem patit molt amb dos anys marcats per la covid. De moment, hem hagut d'acomiadar set persones perquè no podem sostenir econòmicament la nostra estructura. És un desastre". A més, el director posa una data límit en què la situació podria esdevenir del tot irreversible si no reben la llum verda per a organitzar l'esdeveniment. "Si d'aquí a un mes no ha canviat res, no podrem dur a terme el festival", alerta.
 

LA CONTRACTACIÓ: UNA CURSA DE FONS

La contractació de grans artistes internacionals és una cursa de fons que requereix molta antelació. Malgrat que el festival ha tingut l'oportunitat de parlar amb diversos artistes, no els ha pogut contractar a causa de la incògnita que envolta el festival. "Quan contractes els artistes, has de pagar immediatament el 50% del cost del concert. I en el cas que no puguis no fer el concert, no només no et tornaran el que ja has pagat sinó que hauràs de pagar l'altra meitat que falta perquè l'artista t'ha reservat la data per a tu", argumenta Pérez.

Més enllà de l'apartat econòmic, la cancel·lació de concerts també té un altre greuge important. "Si falles a les grans companyies de contractació, perdràs la seva confiança i deixaran d'oferir-te artistes per oferir-los a altres festivals i promotors", reconeix. A més, lamenta que més enllà d'haver deixat escapar artistes que ja han tancat concerts durant les dates del festival, també cal tenir en compte el recorregut de la gira de cada artista. "Si un artista fa un concert a Roma i més tard a Lisboa, el podràs tenir a Barcelona. Però si té programat dos concerts a Budapest i Oslo, serà molt difícil que vingui. L'única opció per a aconseguir-ho és que li posis molts diners sobre la taula". 

Els retards perllongats en la contractació dels artistes desencadena un efecte dominó que té un gran impacte en un agent essencial de qualsevol festival: el públic. Les campanyes de comunicació per explicar i difondre quins artistes vindran al cicle són imprescindibles. "Les entrades no s'esgoten de la nit al dia el primer dia que les poses a la venda", declara el director del Festival Jardins de Pedralbes mentre afegeix que és important tenir marge de temps per a fer les campanyes promocionals.
 

Nile Rodgers & Chic a la passada edició Festival jardins de Pedralbes Foto: Arxiu Pedralbes

 

CANVIS DE MANS INSTITUCIONALS

Concert Studio va signar l'any 2019 un conveni amb la Generalitat de Catalunya (llavors sota la presidència de Quim Torra) que permetia prorrogar el contracte vigent per a organitzar el Festival Jardins de Pedralbes cinc anys més. Tot i aquesta carta de compromís, la realitat és que la promotora porta un any i mig esperant el document i aquest no ha arribat. Segons Pérez, el canvi de partits al Govern pot haver tingut a veure amb aquest retard, però en tot cas, té clar que malgrat el canvi d'administració, s'ha de complir el conveni i no descarta anar als tribunals si la situació segueix igual. 

Aquestes trabes tenen alguns paral·lelismes amb les de l'any passat quan els Jardins del Palau de Pedralbes depenien encara de l'Ajuntament de Barcelona. Segons explica Martín Pérez, l'any passat l'Ajuntament ja va voler retallar els espais i la logística del festival. "Van crear un comitè per avaluar com es retallava el festival, però no van posar-hi ningú relacionat amb el sector. Al final, les decisions que va prendre el comitè va fer que, entre altres coses, s'augmentessin notablement els temps de cua en el festival", destaca. 
 

Love of Lesbian en una edició passada del Festival Jardins de Pedralbes Foto: Xavier Mercadé

Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, festival de pedralbes, Concert Studio, Martín Pérez, actualitat, Festival de Pedralbes, festivals, sector musical

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.