La Fira Mediterrània de Manresa va abaixar aquest diumenge 13 d'octubre el teló de la XXII edició. L'animació al carrer, l'estrena de l'espectacle Bestiari XL i la presentació del nou disc de la guanyadora del concurs Sons, Clàudia Cabero, van ser alguns dels elements interessants d'aquesta darrera jornada.
Figures del carnaval d'Ottana desfilant per Manresa Foto: Txus Garcia - Fira Mediterrània
Els poemes del
Bestiari de
Josep Carner tenen moltes lectures. També polítiques, per suposat. "Jo voldria que a la terra / no hi hagués mai qui patís, / que tothom fos gent amiga / i que ningú no envellís", canta l'estornell. I el fènix, l'au immortal venerada a l'antic Egipte, diu: "Mai ningú pogué sotjar-me / ni topar-me en un cantó; i és que s'havia fet córrer / que era existent, i no en só. / Ara m'esmenta un poeta / quan ja no es parla de mi. / Potser jo, si us el creguéssiu, arribaria a existir".
Els primers versos els va cantar la mallorquina
Joana Gomila i els segons, el vallesà
Carles Belda, en la presentació al teatre Kursaal de l'espectacle
Bestiari XL, la plasmació a l'escenari del llibre-disc
Bestiari (Seed Music, 2019), de
The New Catalan Ensemble. L'estornell, el fènix i moltes altres bestioles, cadascú amb les seves característiques, van fer-se vers a través de
Carner i s'han fet música a través d'aquest projecte capitanejat per
Joan Díaz, i en el qual participen també
Marc Parrot i
Gemma Humet cantant,
Manu Sabaté a la gralla i el clarinet,
Xavi Torrent al flabiol,
Jordi Molina a la tenora,
Marc Miralta a la bateria,
Carles Marigó al piano,
Juantxe Aguiar a la mandola,
Clara Segura i
Josep Pedrals com a rapsodes... Tota una superproducció d'esperit i llenguatge noucentista que, a la llum del que està passant als tribunals i als carrers, convida a la reflexió i l'acció. A la mateixa hora, menys noucentistes i més primitius, les característiques figures del carnaval d'Ottana de Sardenya (l'illa convidada en aquesta edició de la Fira) desfilaven pel centre de Manresa suant sota el pelatge i arrossegant pesats i sonors esquellots sota el sol.
A la tarda i ja en la recta final de la Fira, a la taverna Cervesa Guineu, la cantant
Clàudia Cabero va interpretar la seva versió del "Cant dels ocells" com "un cant de pau davant del que vindrà". És una de les peces que formen part del disc
Aorta (U98 Music, 2019), on es combinen. A l'escenari, amb una banda que completaven els mateixos músics que l'han acompanyada a l'estudi –la guitarrista
Sandra Monfort, el guitarrista
Pau Romero, el baixista
Guillem Aguilar i el percussionista
Martí Hosta–,
Cabero hi va anar desplegant el repertori, de les seves adaptacions dels versos de la poeta i pintora
Rosa Maria Arrazola al grup de peces tradicionals apreses amb la colla de
Coetus, tot revestit amb un espectacular i meticulós tractament sonor, amb jocs de veus alterades incloses.