Text: Jordi Martí. Fotos: Carles Rodríguez i Josep Tomàs
La primera jornada de la 17a Fira Mediterrània, la de dijous 9 d'octubre, va tenir accent valencià. Després de l'espectacle inaugural protagonitzat per
La Troba Kung-Fú amb la
Unió Musical d'Alaquàs (3), a la final del VII Concurs Sons de la Mediterrània es va imposar el grup de folk-rock de l'Horta del Nord
Mox (1). El grup de Puçol es va convertir en el guanyador del
VII Concurs Sons de la Mediterrània, després de la final celebrada a la sala El Sielu de Manresa. El jurat va valorar especialment la capacitat per vincular amb naturalitat i originalitat les estructures, melismes i harmonies del cant valencià d'estil amb el rock elèctric més contundent.
També van actuar com a finalistes del VII Concurs Sons de la Mediterrània el trio vallesà
El Senyor Sequâh (7), amb una proposta de cançó d'autor amb tocs de folk i rumba; el grup de folk instrumental de la Seu d'Urgell
ROT (6), a punt de publicar el seu primer disc, i l'osonenc
Guillem Roma (5) amb la seva mal·leable
Camping Band Orchestra i el seu repertori colorista de cançons fantasioses.
L'espectacle inaugural de la Fira Mediterrània d'enguany va ser una trobada entre la rumba heterodoxa de
La Troba Kung-Fú i la tremenda ventolera de la
Unió Musical d'Alaquàs (3). A més d'alguns grans èxits del grup de
Joan Garriga i d'estàndards reivindicables com
"Paquito el Chocolatero", hi va haver una dedicatòria especial a
Peret, que havia de ser artista convidat d'aquesta Fira.
Garriga va cantar "El mig amic" i el seu guitarrista
Muchacho es va deixar anar amb "El muerto vivo" i amb un "Borriquito como tú" en què va participar la gent gran i els nens de Manresa que havien de col·laborar a
Peret als barris, l'espectacle pensat per inaugurar la Fira abans de la mort del rei de la rumba.
De l'edició d'enguany també cal destacar el concert del korista malià
Toumani Diabaté amb el seu fill (4) al Teatre Conservatori, un dels plats forts del dissabte 11 d'octubre a la Fira Mediterrània; una Fira que l'any que ve es tornarà a fer a l'octubre. Sense gairebé paraules i amb només dues kores,
Toumani Diabaté i el seu fill
Sidiki van connectar amb el públic del Teatre Conservatori i van desplegar un encantador concert ple de virtuosisme i expressivitat.
A la sala gran del Kursaal, els dervixos giròvags de Damasc (2), acompanyats del refinadíssim Ensemble Al Kindi, van impactar el públic amb els seus balls i rituals, uns dels més especials en el divers panorama de les músiques místiques sufís. Veure de prop com giren durant minuts i minuts aquests ballarins, sense perdre en cap moment l'equilibri i acompanyats d'ud, veus, nei i pandereta, és certament impressionant.