Per Xavier Mercadé

Ilegales, Joan Dausà, Flamingo Tours, Amaia, El Petit de Cal Eril, Gertrudis, Jarabe de Palo, Manolo García, Carlos Núñez, Brighton 64, entre altres

Text i fotos: Xavier Mercadé.
El 13 de desembre el rock punyent dels asturians Ilegales va vèncer i convèncer a la sala Razzmatazz de Barcelona. Llàstima que a la nit els van robar els instruments de la furgoneta a la porta de l'hotel.

Una marca de vermut va convidar Joan Dausà i la periodista Agnès Marqués a petar la xerrada i a tocar algunes peces al bar-restaurant Bocca Di Bonifacio el passat 14 de desembre.

Per la nit ens vam acostar fins La [2], on organitzat pel CurtCircuit, la gran Myriam Swanson i els seus Flamingo Tours van fer un energètic homenatge al clàssic London Calling (CBS, 1979) de The Clash el mateix dia de l'aniversari d'aquest disc imprescindible en qualsevol discoteca.

The Campbell Brothers van portar el seu particular homenatge a John Coltrane a la sala Barts la nit del 19 de desembre en un concert organitzat pel Voll-Damm Jazz Festival.

Al dia següent vam haver de dividir la nit. Primer ens vam acostar fins al Liceu, on el Festival del Mil·lenni portava la cantant basca Amaia a presentar-se davant del públic barceloní. Després ens vam dirigir fins la sala Apolo on, amb tot el paper esgotat, El Petit de Cal Eril presentava Energia Fosca (BankRobber, 2019).

El 21 ens vam acostar fins a l'Apolo on Carlos Tarque, l'exlíder de M-Clan, presentava el disc de debut Tarque (Warner, 2018).

L'Enderrock del mes de desembre es va presentar a l'Antiga Fàbrica Damm la tarda del 23 de desembre amb l'actuació desendollada dels protagonistes de la seva portada, els garriguencs Gertrudis. Després vam anar fins a la sala Luz de Gas, on Pau Donés trencava el retir a Califòrnia per aplegar tots els músics que havien passat per Jarabe de Palo, en un concert per la lluita contra el càncer.

El que passa al Rocksound BCN la nit de Nadal amb el concert dels Th' Booty Hunters, es queda al Rocksound: cordes trencades, guitarres trepitjades, cerveses voladores, petons robats, vòmits de galets i carn d'olla al lavabo, contrabaixos maltractats, barrets de Maluma, escopinades, terra llefiscós, un públic que durant tota la jornada va omplint el dipòsit, instruments que acaben a sobre d'un contenidor, guitarres cremant, rock'n'roll salvatge i un grup amb una actitud porca i animal que ahir van signar la que possiblement va ser la millor actuació que els he vist.

Manolo García va continuar la seva gira acústica amb dos darrers concerts al Palau de la Música de Barcelona els dies 27 i 28 de desembre. Un total de 56 concerts, tots amb sold out.

Skatalà van tornar als escenaris a la sala Razzmatazz la nit dels innocents. Un concert vigorós i reivindicatiu que va tenir com a teloners els també històrics Bad Manners.

El Festival Mil·lenni va portar la gira Vida d'Ana Belén al Palau de la Música la nit del 29 de desembre. Al dia següent vam acomiadar l'any de concerts al mateix recinte i amb un altre clàssic, el gallec Carlos Núñez i la festa celta que munta des de fa una bona pila d'anys el mateix dia 30 de desembre.

I el 2020 no podia començar millor que amb una bona dosi de rock'n'roll a la sala Sidecar el dia 3 de gener amb la potència dels barcelonins Dirty Rockerts. Al dia següent vam tornar als baixos de la plaça Reial per assistir a la presencació de Como debe ser (BCore, 2019), el reivindicatiu nou disc dels Brighton 64.

The Morlocks és una banda nordamericana dedicada en cos i ànima a preservar les essències del rock més garatger, i així ho van demostrar a la sala Rocksound el passat 8 de gener.