El grup del moment ens parla sobre com fan les cançons que projecten al món des del seu terrat

Stay Homas: «Quan penso que Michael Bublé ha fet un tema nostre, m’explota el cap»

Sens dubte, Stay Homas és el grup de la quarantena. Amb molt poques cançons, la música d’aquest improvisat trio barceloní va aconseguir traspassar oceans i plantar-se a mitjans de comunicació d’arreu del món. Ara ja comencen a tenir força repertori i han signat per Sony. La vida els ha canviat sense sortir del terrat de casa. En parlem amb ells
Text: Redacció. Fotos: Marta Mas (Leentrelineas).


Com va sorgir la primera cançó?
Rai Benet: Va sortir el primer dia. La vam fer una mica per passar el temps i per riure. Parlava de la situació que vivíem. A més, la vam fer en portuguès. Però el més important és que ho vam fer per passar-nos-ho bé.

Vau fer primer la música?
R.B.: Una mica tot alhora, vam triar un estil que en aquell cas va ser una bossanova, vam pensar la roda d’acords i vam començar a cantar a sobre. I alegria!

La primera cançó és en portugués amb insercions en català, castellà i anglès. Quin paper té l’idioma?
R.B.: Defensar-se en portuguès quan no saps portuguès no té cap tipus de sentit.

Guillem Boltó: Nosaltres ens expressem d’una manera determinada i molts cops la cançó ens demana cantar-la en un idioma o en un altre. Ens agrada cantar en tots els idiomes que coneixem i encara ens falta l’alemany. I també ens agrada barrejar-los. L’idioma té importància en el sentit que ens fem entendre. Però en cap moment ha sigut una cosa premeditada; ha sortit així.



Expliqueu el procés d’una cançó. Neix el mateix dia que la pengeu?
G.B: Generalment l’anem fent bastant al dia. Alguna idea l’hem temptejada el dia abans, o fins i tot un parell de dies abans, però normalment anem a última hora i passem les referències d’àudio a la col·laboració, si n’hi ha, també a última hora. Comencem per triar l’estil, després la línia d’acords i a partir d’aquí taral·legem melodies i anem afegint alguna frase o algun concepte sobrel el qual ens agradaria parlar. I a partir d’aquí, pluja d’idees de frases fins que tenim alguna cosa amb cara i ulls.

Com se us va acudir que hi haguessin col·laboracions a través del mòbil?
G.B.: La idea va ser del Klaus. Estàvem fent un reggae i vam pensar que ens molaria un tros tipus Sr. Wilson. I en comptes de fer-ho nosaltres, vam decidir demanar-li a Sr. Wilson que fes d’ell mateix. El que passa és que no ho podíem fer en directe perquè hi ha latència i és impossible tocar junts. Vam demanar-li que ens enviés un video i nosaltres vam mirar de quadrar-ho amb la música.



Deu ser molt complicat quadrar-ho.
R.B.: És quasi impossible quadrar-ho a la perfecció. El Klaus domina la tècnica de donar el play al vídeo d’una manera exagerada perquè som molt punkies i anem sense claqueta. El Guillem i jo suem per seguir el tempo de la col·laboració. Però el resultat queda prou decent. Estem molt contents.

La composició del col·laborador és d’ell o vostra?
R.B.: Normalment els passem un àudio de referència deixant buida la seva estrofa. Ells escriuen l’estrofa i ens envien un vídeo on la canten i nosaltres toquem sobre aquest vídeo. Ens ha passat alguna vegada que el col·laborador anava molt liat i ens ha demanat si podíem escriure-li nosaltres la lletra. Però normalment la gent ho fa tot.

De tot el que us ha passat els dos últims mesos, que és el que més us ha sorprès o agradat més?
G.B.: No ho sé. Quan Rubén Blades va fer una piulada dient que li agradava molt, que era una bona idea i que hi havia molt de talent va ser el dia que he estat més content i més orgullós d’aquest projecte. El que passa és que cada dia ens passen coses i no tenim temps d’assimilar-les. Cada cop que penso que Michael Bublé ha fet un tema nostre, m’explota el cap. Cada cop!