Reobren les sales de concerts a Catalunya, tot i que caldrà veure quantes hauran pogut aguantar l'embat de la pandèmia

Lluís Torrents: «Les sales de concerts tornem a caminar»

Ha arribat l'11 de febrer, i amb ell l'aixecament de les restriccions que prohibien l'activitat de sales de concert i locals d'oci nocturn a Catalunya. "Discoteques, bars musicals i sales de concerts podran tornar a obrir, sense restriccions d’aforament ni limitacions horàries", resa ara la normativa contra la covid-19 emesa per la Generalitat
Text: Helena Morén Alegret. Fotos: Juan Miguel Morales.
Durant el lliurament de Reconeixements a la Indústria Musical que entrega anualment Enderrock, i que va tenir lloc dimecres 9 de febrer, una de les veus destacades va ser la del president de l'Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), Lluís Torrents, que davant de la desitjada reobertura de les sales anunciava: "Sí, ja tocava, evidentment les sales de concerts hem estat una de les baules de la cadena més castigades —no només nosaltres, perquè crec que tot el món artístic i cultural ho ha estat, de castigat— i sembla ser que tornem a caminar a partir de demà."

Torrents va voler posar en valor la feina que s'ha fet tot aquest temps de tancaments i restriccions, feina encapçalada per la gerent de l'ASACC, Carmen Zapata: "Dedico el reconeixement a la Carmen i al món associatiu, i a aquests conceptes que de vegades oblidem i són tan importants: el suport mutu i que és l'interès comú. Quan ens hi posem tots, tot i que moltes sales podem ser i som competència, han de passar per davant aquests interessos comuns; i crec que, en el nostre cas, a l'ASACC ho hem aconseguit bastant".
 
Abans de l'acte, en declaracions a Enderrock, Torrents també va fer balanç dels 20 anys de l'associació de sales de concerts i sobretot d'aquests darrers dos anys: "L'ASACC igual que tot el moviment associacionista ha tingut un paper clau durant la pandèmia”. “Jo crec que si s’han aconseguit ajuts a Catalunya, per mitigar una mica les conseqüències de la pandèmia, ha estat gràcies a ASACC i la resta d’associacions. Crec que no ens n’hauríem ensortit sense estar oganitzats com ho estem des de fa anys, quan vam apostar per ajuntar-nos, per crear associacions, treballar interessos en comú i per ser un interlocutor vàlid davant de les administracions."
 
L'associació també ha evolucionat, per això, des dels seus inicis ara fa dues dècades. "L'ASACC va començar fa vint anys amb una acta fundacional de tan sols sis o set sales (amb Salamandra, Apolo, Razzmatazz, Sidecar...) i ara gairebé ja en som noranta. Crec que s'ha fet una bona feina, sobretot gràcies a la gestió de la Carmen Zapata, que fa setze anys que està al capdavant de l'ASACC i ha sigut fonamental per unir el sector i ser aquest interlocutor vàlid amb l'administració que ara som", explicava Torrent.
 

AMB GANES DE TORNAR

Entre els altres reconeixements de la indústria musical que es van lliurar el 9 de febrer, hi havia també sales de concerts com la Sala Salamandra de l'Hospitalet de Llobregat o la sala Luz de Gas. "Ja són 25 anys i mai hauríem imaginat, uns jovenets de l'Hospitalet que vam decidir crear una sala de concerts quan pràcticament no hi havia vida musical a la ciutat, que arribaríem fins aquí, que creixeríem fins on hem crescut, que seríem la Casa de la Música de l'Hospitalet, que faríem un festival com el Let's Festival, que participaríem de les festes de Primavera... Tot el que ha anat venint per a nosaltres ha estat un somni. Tot i els entrebancs que ens hem trobat -com aquest últim que ha estat el més bèstia que ens podíem imaginar-, estem ganes de tornar i amb tota l'energia", va assegurar el director de la Salamandra, David Lafuente.
 
"El balanç que fem del 2021 no pot ser altra que terrible. Probablement, estem en el segon moment més crític que hem passat com a empresa, després de la crisi econòmica que va haver-hi el 2007, el 2008, i que va durar fins al 2012. Afortunadament, però, aquesta ens ha agafat en un període en què que no estàvem amb gaires crèdits i hem pogut aguantar amb certa dignitat, tot i el desastre que ha significat”. El balanç dels 25 anys, però, va afegir Lafuente, és per estar-ne orgullós: pel volum i nivell que ha agafat l’espai, pel seu desenvolupament com a Casa de la Música i com a estudi de gravació... I també per allò que tant els caracteritza com a sala de concerts: “Portar grups emergents que fa la pinta que portaran gent, i donar-los un espai just en aquell punt”, va comentar el director de la Salamandra citant com a exemple noms com Muchachito, Love of Lesbian, Dorian, Manu Chao, Izal o Vetusta Morla

D'altra banda, també es van reconèixer els 25 anys d’història de Luz de Gas, que s’ha convertit en local imprescindible de l’escena nocturna barcelonina, amb una programació que ha arribat als 12.500 concerts. La mítica sala del carrer Muntaner, 246 està regentada per Fede Sardà i Fernando Vila des de l’inici. Després de dos anys tancada a causa de la pandèmia, el proper 7 de març, podrà celebrar el 25è i 26è aniversari, tots dos ajornats pel tancament de sales i que ara es commemoraran amb concerts de The Christians i Blow Monkeys. El codirector de la sala Luz de Gas, davant l'eufòria de la reobertura de sales, va voler dir amb una imatge més que amb mil paraules, el que han patit les sales. Així, Sardà -a més de dedicar el reconeixement al recentment desaparegut guitarrista Joan Vinyals (1958-2022)-, va treure una cartera, enmig de l'agraïment pel reconeixement als 25 anys de Luz de Gas, i va etzibar, quan aquesta va prendre flama: "Penseu que les sales de concerts després de dos anys tancats... tenim la cartera cremada ja".