Parlem amb Boom Boom Fighters i Cookah P, que junts publiquen 'Confit'

Boom Boom Fighters & Cookah P: «Hem enfocat el dancehall cap a una línia ‘quinqui’ i desenfadada»

Nascut entre Mataró i Girona, el trio format per Oriol Pujades ‘Cookah P’, Joan Fité i Tomàs Sánchez ha aparegut a l’escena de la música jamaicana de Catalunya combinant el reggae amb el dancehall i els ritmes caribenys. El seu segon disc, 'Confit' (Propaganda pel Fet!, 2023), fresc, festiu i innovador, pretén revolucionar les pistes de ball i el sound system
Text: Ferran Amado. Fotos. Sebi Escarpenter.


Com va néixer el projecte d’arrel jamaicana de Boom Boom Fighters amb Cookah P?
Tomàs Sánchez:
De fet, som dos projectes per separat. D’una banda hi ha Oriol Pujades ‘Cookah P’, que fa molts anys que canta en diferents sound systems, i de l’altra hi ha el projecte de Boom Boom Fighters, que va néixer a partir del nostre grup Andana. Tot va començar quan li vam fer arribar un riddim, per veure si s’animava a col·laborar a fer un remix, i ja va sorgir la primera cançó, “Cool Breeze”. El resultat ens va agradar molt. Ens ho vam passar tan bé que vam decidir continuar creant un projecte comú.
Oriol Pujades 'Cokaah P': Va anar molt ràpid fins que vam enregistrar el nostre primer àlbum, Family Things (autoeditat, 2021), que va ser el resultat d’aquesta unió fruit de la pandèmia. Vam coincidir a través de les xarxes socials i ja vam fer la primera col·laboració.



La vostra música neix de la combinació entre el reggae més clàssic, el dancehall i el dub, una proposta que es pot considerar innovadora almenys a Catalunya.
C.P:
El nostre estil en comú és el resultat d’una reunió que vam fer per veure cap on volíem anar en el pla musical. Hem apostat pel dancehall, perquè ara mateix ningú està fent aquest estil en català.

Però ho feu a la vostra manera?
C.P:
Sí, l’hem enfocat cap a una línia ‘quinqui’ i desenfadada, sense caure en els típics tòpics de les lletres i sense arriscar-nos massa. Que consti que parlo des del meu punt de vista, perquè jo faig les lletres...
T.S: Volíem fer alguna cosa diferent que representés la festa del reggae i amb un toc que fos més mediterrani. 'Confit' segueix la línia de 'Family Things'?
Joan Fité:
Entre l’un i l’altre hi ha una clara evolució en la sonoritat, però tampoc no ho hem buscat expressament, sinó que ha sorgit sobre la marxa a mesura que anàvem fent els temes i hem trobat un aire diferent. A Confit hem fusionat els clàssics riddims de música jamaicana amb el reggae, l’ska, la soca o el calypso com a referència.
T.S: Cada cop anem descobrint més estils nascuts al Carib. Tota la música jamaicana, ja sigui dancehall, soca o reggae, són gèneres que escoltem i que ens agraden molt. A mesura que s’ha ampliat la nostra recerca musical aquests referents també han quedat reflectits en la nostra proposta, almenys en la part musical, que és la que ens toca a fons a Boom Boom Fighters. El nou disc està farcit de nous estils musicals que, en el cas de Family Things, encara no hi eren.



I quins són aquests referents?
J.F:
En tenim uns quants, però podríem parlar d’artistes com Vybz Kartel, un dels millors artistes de dancehall de la capital Kingston; el cantant Buju Banton, i la banda Israel Vibration. Ara bé, l’artista que més ha marcat la nostra línia és el jamaicà Romain Virgo.

A 'Confit' heu tingut diferents col·laboracions. Us agrada que diversos amics de l’escena siguin partícips de la vostra música? 
T.S:
Ens agrada dir que fem els temes en família. Ens ajuntem amb amics per enregistrar a l’estudi i així van sortint les cançons. I amb les col·laboracions passa el mateix, les fem amb la gent que coneixem, que són del nostre entorn i amb qui tenim molta confiança.
J.F: Per això al disc hi col·laboren col·legues com el raper gironí Doble (“El meu hort”) i els mataronins The Tyets (“Plou”).



Pel que fa a les lletres de les cançons també reflecteixen aquesta inspiració jamaicana de la vostra música?
C.P:
Particularment em fixo en les lletres dels nostres influents, que sempre parlen d’alguna cosa en concret i deixen poc espai a la imaginació, i per això intentem fer temes amb certa temàtica. Per exemple, el tema “Fes-t’ho mirar” va sobre les relacions tòxiques, i també n’hi ha d’altres que aborden el dia a dia i que plasmen el que passa a molta gent.

Parlant de Jamaica, en el teu cas Cookah P has visitat l’illa caribenya. Com va anar l’experiència i què vas aprendre de l’estada en un país tan ric musicalment?
C.P:
Hi vaig ser durant un mes fa quatre anys i ara hi tornaré per un cert temps. Durant l’estada a Jamaica he reservat un estudi per gravar unes veus i després a la tornada les treballarem amb els riddims que facin els meus companys. Cal dir que del meu primer viatge en guardo un gran record, vaig mamar molt de la seva cultura i de la seva gent, perquè realment s’hi respira música a cada cantonada.

Com veieu l’explosió del reggae a casa nostra, on cada cop hi ha més artistes que exploren i investiguen en els sons jamaicans?
T.S:
Pioners com Skatalà, Dr. Calypso i Pirats Sound Sistema van posar les bases de la música jamaicana al nostre país, i actualment moltes bandes han agafat el relleu. A Catalunya tenim una gran escola.
J.F: Tot ens influeix, perquè a part de les bandes cada vegada hi ha més sound systems que van esclatar a partir de la pandèmia. I si a això hi afegim que actualment poca gent es dedica al dancehall, la veritat és que encara tenim ben poca competència.