El guitarrista manacorí presenta un nou disc de guitarra sola

Sebastià Gris brolla entre 'Oli, all i julivert'

Sebastià Gris és un guitarrista polifacètic. A la seva trajectòria de cançó d'autor amb Magalí Sare i les seves aventures folk amb Bum Ditty -guanyador del Concurs Sons 2022-, cal sumar-hi la seva trajectòria a guitarra sola. Després de publicar el 2021 'Llorer, clau i canyella' (Segell Microscopi), ara presenta nous ingredients amb 'Oli, all i julivert' (Segell Microscopi, 2023)
Text: Sergi Núñez. Fotos: Arxiu.
Oli, all i julivert és un títol molt casolà. Volies reflectir que el disc ha estat gravat a casa teva i te l'has guisat tot tu?
Seria una manera xula de justificar el títol! La veritat és que aquests tres ingredients m'acompanyen cada dia des que tenc memòria i per mi han esdevingut unitats mínimes i indivisibles de la cuina de ca nostra. I com que som el que menjam...
 
Es podria dir que el disc s'emmarca en una cruïlla en què conflueixen la guitarra clàssica, el jazz, el folk més mediterrani i el folk nord-americà?
Se'n podrien dir moltes coses d'aquest disc: de tant nu com és, es veu tot. Tots aquests estils han format i formen part del meu imaginari i els seus grans intèrprets han estat els meus professors (encara que no ho hagin sabut mai).
 
Com ha estat el procés de gravació del disc?
El procés ha estat absolutament fet a mida. L'he compost i arranjat quan he tengut temps, l'he gravat quan tenia ca nostra lliure, i per a la mescla i al màster, tres quarts del mateix. Per a cada tema, em permetia un màxim de cinc preses senceres, però si ets tu mateix qui fa de tècnic i intèrpret és una tortura, perquè tornaries a començar tres mil vegades. Tenim el "control zeta" molt gelós! [RIU] Per això, em vaig comprar una manguera d'estudi i vaig deixar l'ordinador gravant a l'altra punta de sa casa: no volia veure cap pantalla ni cap tecla. Llavors escoltava les preses i si sumava al resultat final, m'hi permetia certa edició, sempre que hi hagués un silenci o un calderó que m'ho permetés, és clar.
 
El disc està gravat amb una guitarra acústica fabricada pel lutier David Solé, fundador de Leno Guitars. És especial per a tu aquesta guitarra?
Sí, perquè és un tros de guitarra que no te l'acabes, feta per un malalt de les guitarres per a un altre malalt d'aquest instrument. A més, viure el procés de construcció i l'evolució del propi instrument al llarg del temps és xulíssim.
  
Has pres com a referent algun guitarrista en particular per a fer el disc?
Sempre m'ha agradat moltíssim la música a guitarra sola, i cada decisió que he pres en aquest disc i en general ve d'algún moment de sorpresa escoltant tocar a guitarristes. Puc dir molts noms que tenia al cap mentre gravava: Hall, Pass, Reinhardt, Paco de Lucia, Frisell, Lage i Hunter, entre molts d'altres. També necessit mencionar els meus herois guitarristes de proximitat, que m'escolten i m'ensenyen cada dia, com per exemple en Darío Barroso, n'Amaia Miranda, en Josep Munar i en Santi Careta, per dir-ne uns quants.
 

 
L'única cançó del disc que no és una composició pròpia és "Lonesome Road Blues", provinent dels Apalatxes nord-americanes. Per què l'has volgut incloure?
Aquesta cançó la vaig aprendre aquest estiu a l'Encordas Fiddle Fest, un festival de folk meravellós que es fa a la igual de meravellosa illa de San Simón a sa Ria de Vigo, i la vaig aprendre de la mà d'un dels professors de fiddle. És un blueset que em va entrar per l'ull dret i que no vaig poder deixar de xiular en tot l'estiu, així que... va entrar al disc per mèrits propis.
 
Després hi ha tres peces emparentades,"El peregrí adagio", "El peregrí presto" i "El peregrí allegro". El primer és el més fosc i hi jugues molt amb les dissonàncies i intervals de semitò. Què buscaves exactament en aquest "primer moviment" de la trilogia?
Això va ser un encàrrec que em feren per l'obra de teatre Via 870, de Josep María Diéguez, i que anava molt lligada al protagonista i a l'evolució d'aquest. Aquest adagio (nom que vaig posar indiscriminadament perquè mai no he fet clàssic i no en tenc ni idea de nomenclatura) marca un punt bastant depriment dins la vida d'aquest personatge.
 
El segon -"El peregrí presto"- manté la sonoritat del folk nordamericà, però comença amb un ritme similar al d'una doublé d'una suite barroca. Volies ajuntar diferents elements de músiques inicialment allunyades?
La veritat és que no hi vaig posar gaire context a la creació d'aquestes cançons. El que sí que volia era que fossin la mateixa peça però a tempos i tonalitats diferents. Una vegada tenia això vaig estirar el fil, els vaig posar un llacet, i llestos! 
 
A "El peregrí allegro" té una evident reminiscència al "Gran vals" de Francesc Tàrrega, però en comptes d'anar a ritme ternari com un vals, va a ritme quaternari. T'hi vas inspirar volgudament?
Totalment fora sense voler, però m'afalaga molt la comparació. Aquest moviment de quinta a sexta, sexta a sèptima i tornar a la sexta és gairebé de tothom i no és de ningú al mateix temps, i em feia il·lusió tenir una versió d'aquest clitxé tan estimat.