Dilluns, 9 de març de 2026
Llibres

La il·lustradora Maria Picassó retrata un centenar de dones que han fet història en la música popular

Enderrock Llibres publica '150 anys en veu de dona', un recorregut visual i literari per la presència femenina a la música popular, amb il·lustracions de Maria Picassó i textos de Jordi Novell | La il·lustradora ha elaborat 101 retrats de dones referencials, entre les quals s’inclouen una desena d’artistes catalanes | El volum reivindica la diversitat generacional, geogràfica i estilística de les dones que han marcat 150 anys de música | El llibre es presentarà el dimecres 24 de setembre dins la Setmana del Llibre en Català, en un acte conduït per la periodista Elisenda Roca

Redacció 18 de setembre de 2025
Amb l’arrencada del nou curs, Enderrock Llibres presenta 150 anys en veu de dona, un volum que ret homenatge a 101 dones que han marcat la història de la música popular arreu del món, des de Mistinguett fins a Mushka. Amb il·lustracions de Maria Picassó i textos de Jordi Novell, el llibre es presentarà a la Setmana del Llibre en Català i es podrà trobar a llibreries a partir del dilluns 22 de setembre.

A 150 anys en veu de dona, la prestigiosa il·lustradora Maria Picassó posa rostre a les protagonistes amb el seu estil únic i reconegut internacionalment, mentre que Jordi Novell signa els textos que glossen la importància cultural de cadascuna d’elles. El resultat és un llibre-objecte singular, a mig camí entre el llibre de consulta i el de sala d’estar, que convida a mirar, a llegir i a escoltar. El volum recull, al llarg de més de dues-centes pàgines, un centenar d'il·lustracions inèdites i perfils que reflecteixen la diversitat generacional, geogràfica, lingüística i estilística de les dones que han deixat empremta en la música i en la societat.
 

Janis Joplin i Mushka, retratades per Maria Picassó


“Com a dona i caricaturista, em motiva especialment retratar-nos des del meu punt de vista, amb la voluntat de celebrar diverses formes de feminitat, allunyades dels estereotips habituals”, afirma Maria Picassó en el text de presentació del llibre. Per la seva banda, Jordi Novell, assegura que “la història de les dones que han possibilitat cent cinquanta anys de música popular, i que sovint han estat invisibilitzades, era la força que havia d’empènyer aquest llibre”. El llibre es presentarà el dimecres 24 de setembre a les 19:30h en el marc de la Setmana del Llibre en Català, en un acte conduït per la periodista Elisenda Roca.
 


Arquitecta de formació, Maria Picassó és una il·lustradora especialitzada en premsa i cartelleria. El seu estil geomètric i essencial ha estat reconegut internacionalment, amb premis i presència en publicacions com The Washington PostLos Angeles TimesIcon (El País) o el diari Ara. Per la seva banda, Jordi Novell és llicenciat en Economia i vinculat al projecte Enderrock des de 1996, especialista en música i mitjans de comunicació. Ha publicat diversos llibres sobre música popular i ha estat productor executiu de documentals i programes de televisió.
Participació