OPINIÓ

Les dones som aquí

La directora de publicacions del Grup Enderrock reviu els moments més liles d'uns Premis Enderrock carregats d'emotivitat i lluita

Torna a viure la gala dels Premis Enderrock 2018 a través de La Xarxa

Especial: Opinió
Arxivat a: Enderrock, LesDonesSomAquí, Premis Enderrock 2018, Roba Estesa, Opinió
Actuació de Roba Estesa i cola·laboradores als Premis Enderrock 2018
Actuació de Roba Estesa i cola·laboradores als Premis Enderrock 2018 | Xavier Mercadé
La setmana passada va ser valenta i intensa. Les movilitzacions de #LesPeriodistesParem o @Donesicultura van demostrar que la unió és indispensable per canviar un sistema (i una societat) injust amb les pubilles de cuixa forta. Va ser un #8M històric, i esperem que aquest només en sigui el tret de sortida.

A més de tots els actes públics que van transcórrer, als Premis Enderrock 2018 a la sala d'assaig de l'Auditori de Girona un dels moments més emotius es va viure i veure a les 18 h: prop de 30 dones van donar forma a una obertura de la gala indispensable. Totes, des de les més joves Macedònia fins a la impressionant Núria Feliu, van voler-se sumar a les Roba Estesa per interpretar un "Cant de lluita" que feia posar la pell de gallina. No me'n vull deixar ni una: hi van participar Judit Neddermann, Paula Giberga (La Folie), Gemma Humet, Eva Fernández, Laura Simó, Ivette Nadal, Joana Pol (Donallop), The Sey Sisters (Edna Sey, Yolanda Sey i Kathy Sey), Les Anxovetes (Tona Garafot, Montse Ferrermoner i Marta Pérez), les ja esmentades Macedònia (Anna Cascos, Carlota Arrey, Gina Santaló, Noa Massaoutie i Mar Blanch), Núria Feliu i Roba Estesa. I ens van fer posar la pell de gallina.

  Havia de ser una actuació de Roba Estesa, però la idea es va fer tan gran que vam acabar demanant-los a totes d'obrir la gala dels Premis Enderrock amb una cançó col·lectiva, protagonitzada per les dones de l'escena musical catalana, que servís per visibilitzar el panorama musical femení català. I no s'ho van pensar ni un segon.

No van ser les úniques a demostrar que #LesDonesSomAquí. Ho va fer també tenyint de lila l'escenari la força i valentia d'una Txell Bonet única, que s'ha convertit en un altaveu de dignitat nacional. Lila també com l'energia que desprèn Laura Almerich, guitarrista i còmplice de Lluís Llach, que va carregar d'honor la festa.
 
Va ser tan morat també com una Maria Arnal que s'està convertit en portaveu d'una música que s'interpreta des de l'estómac i el cor, tal com demostra amb cadascun dels seus directes. O brillant com Sílvia Pérez Cruz, asseguda a primera fila i gaudint de la festa amb un referent per ella, la seva mare Glòria Cruz, autora de la cançó "Vestida de nit" (finalista en la categoria de cançó d'autor). O amb Judit Neddermann, que sense vergonyes es mostra nua per cantar-nos que no, que no volem més cops. Per no parlar de tota la potència que transmet Núria Graham amb la seva manera de cantar.

Els guardons de la nit els van entregar dones respectades, admirades i també úniques que demostren en el seu dia a dia que ho podem tot. Parlo de les indispensables Elisabet CarnicéCandela FigueresKarma PeiróLaura RoselMaite SadurníClara Tena, Maria Xinxó; les músiques Eva FernàndezSara PiThe Sey Sisters, Núria Feliu, Laura SimóBelly Hernández (Dorian), i les actrius Agnès BusquetsItziar Castro i Júlia Creus; còmplices del sector periodístic i cultural musical.

I tot plegat, per no parlar del to lila de les desenes de dones que s'amaguen darrere les bambolines per fer realitat aquesta gran festa de la música catalana. A totes elles, moltes gràcies.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais