Els que hem tingut la sort de conèixer i escoltar el pianista osonenc Eudald Buch (la Garriga, 1997) hem rebut la publicació del seu primer enregistrament discogràfic, dedicat a Johann Sebastian Bach (1685-1750) i a Ferruccio Busoni (1866-1924), amb un somriure als llavis. I dels de veritat.
L’any en què es commemora el centenari de la mort de l’immens virtuós i pedagog del piano que va ser Busoni, el segell Ficta ha tingut l’encert de llançar el primer disc de Buch al mercat. No ha estat editat, en cap cas, amb un enfocament oportunista, sinó com un disc personal que, d’alguna manera, traspua la personalitat d’un pianista que sembla ‘condemnat’ a ser referent del panorama musical català. Es tracta d’un concert que va ser enregistrat a la Sala Joaquim Maideu de L’Atlàntida de Vic el gener de 2023, que a més ha tingut la col·laboració inestimable a les mescles i la masterització del mateix mestre de piano d’Eudald Buch, del rus Vladislav Bronevetski, per la qual cosa el disc mostra una direcció artística més que superlativa.
Consciència i profunditat són dos dels atributs que es detecten en les interpretacions d’obres originals del músic d’Eisenach (Partita núm. 5 en Sol major, Toccata en Mi menor) per part de Ferruccio Busoni (BV 289 i BV 287), a més de les ja conegudes transcripcions a l’italià d’obres de Johann Sebastian Bach com el Preludi i fuga en Re major i el Preludi i fuga en Mi bemoll major. Es tracta d’obres de gran interès ofertes amb un rigor i una claredat que ajuden a la comprensió d’unes arquitectures que són més que una construcció. Es podria dir que són una disposició per a l’ànima i contenen una veritat emocional.