Ha mort Ravi Shankar

Mestre i divulgador del sitar

| 13/12/2012 a les 10:30h

Ravi Shankar (Benares, 1920) ha mort l'11 de desembre a San Diego (Califòrnia), instal·lat ja en la història com el gran divulgador a escala mundial del sitar. El seu nom no només té un pes especial en el camp de la música clàssica indostànica, sinó que al llarg d'una llarguíssima carrera va bastir contínuament ponts amb altres músiques. Les seves col·laboracions decisives amb els Beatles i amb el violinista i director Yehudi Menuhin seran especialment recordades.



Des que va debutar amb el seu germà gran en un teatre parisenc el 1931, Ravi Shankar no va parar d'actuar arreu del món, convertint-se segurament en el músic asiàtic més conegut de la història i introduint el sitar en el món del pop i en les oïdes globals. A banda de la seva filla Norah Jones, més orientada cap al jazz i el pop, una altra filla, Anoushka Shankar (Londres, 1981), és qui ha recollit el testimoni del pare com a divulgadora i innovadora de l'instrument més emblemàtic de la música clàssica del nord de l'Índia.
Ara feia ja alguns anys que havia iniciat una retirada gradual dels escenaris, dedicant-se a activitats divulgatives i ensenyant a joves músics. Al documental L'extraordinaire leçon (Accords Croisés / Harmonia Mundi, 2010), el mestre manifestava sobre Anoushka: "No ho dic només perquè sigui la meva filla: està beneïda amb molt de talent i intel·ligència. Li ensenyo música des que tenia vuit anys i mig, i no ha estat fàcil perquè la relació entre pare i filla és complicada. Però em sembla que ens n'hem sortit".
Hi ha una anècdota que il·lustra perfectament el paper que va jugar Ravi Shankar com a introductor dels sons orientals a Occident: en el cèlebre concert benèfic pels refugiats de guerra a Bangla Desh, fet a Nova York l'1 d'agost de 1971 sota l'organització de George Harrison, Shankar va aparèixer a l'escenari i va fer sonar les cordes del sitar durant uns segons. El públic va aplaudir a rabiar i l'artista va respondre: "Gràcies, si us ha agradat com afinava, ja veureu el que ve ara...".

Il·lustració: Cartell del concert de Ravi Shankar el 17 de febrer de 1982 al Palau de la Música Catalana de Barcelona.



Ravi Shankar al Festival de Monterrey (1967)



Ravi Shankar
i George Harrison als anys seixanta
Arxivat a: Sons de la mediterrània