Foc al CAT

L'exposició 'Falles i fogueres. Focs festius als Països Catalans', al CAT

| 15/06/2016 a les 14:59h

Aquest dimecres 15 de juny a les 8 de la tarda s'inaugura al CAT de Gràcia l'exposició Falles i fogueres. Focs festius als Països Catalans. Hi participaran el director del Museu Etnològic de Barcelona, Josep Fornés, i els comissaris de la mostra, Amadeu Carbó i Antoni Serés.


Diumenge passat el grup Tarquim i el cantaor de Godella Apa van tancar la presentació al CAT del disc Mar endins (Taller de Músics, 2016) amb unes albaes reelaborades i titulades "Foc". La lletra diu:

Un incendi instantani que plena nits d'intersticis
cremarà el foc espontani, equinoccis i solsticis d'arreu del Mediterrani

I mentre això es cantava, al vestíbul ja lluïen unes quantes imatges ben impactants de diverses festes on els espetecs i les flames són part indispensable. És la mostra Falles i fogueres, organitzada per Cases de la Festa, el Museu Etnològic de Barcelona i el Museu de Cultures del Món de Barcelona.

L'exposició, que es podrà visitar fins al 26 de juny, està formada per setze fotos espectaculars, acompanyades cadascuna d'un petit text explicatiu. També hi ha una introducció que posa en context les imatges, explicant la relació entre el calendari festiu i el cicle solar, el foc i la festa. Després es repassen totes les festes que es fan al llarg de l'any amb el foc com a protagonista, des del solstici d'hivern fins al d'estiu, des de Nadal fins a Sant Joan.

L'exposició també para atenció al ritual i el significat de la Flama del Canigó, les fogueres com a emblema del ritual comunitari, la riquesa de les festes amb foc que es fan al Pirineu, etc.
Arxivat a: Sons de la mediterrània