Geografia de la rumba catalana

L'exposició de Grup Enderrock i Forcat s'instal·la aquest juliol a Mataró

| 02/07/2015 a les 19:30h
Arxivat a: Enderrock, Forcat, Enderrock, rumba catalana, Mataró
Des d'avui i fins el proper 31 de juliol es pot visitar a la biblioteca Antoni Comas de Mataró l'exposició Geografia de la rumba catalana. L'exposició recull material fotogràfic que els darrers anys s'ha anat publicant a les revistes Sons de la Mediterrània i Enderrock.

Joan Calabuig i Rafael Salazar al front marítim de Mataró. Foto: Juan Miguel Morales

Amb imatges de Juan Miguel Morales i textos de Jordi Martí Fabra, la mostra Geografia de la rumba catalana és un itinerari possible a partir dels retrats de diversos artistes de la rumba catalana en els seus espais emblemàtics: Peret, Toni Valentí, Los Manolos, Tío Paló, Ai Ai Ai, Tekameli, Johnny Tarradellas i Chacho, entre altres, en espais significatius de Lleida, Perpinyà, Figueres, Mataró i els tres barris 'rumbers' de Barcelona: Gràcia, el Portal i Hostrafrancs. Aquesta exposició, produïda entre Enderrock i Forcat, es va poder veure per primera vegada el novembre passat al Centre Artesà Tradicionàrius de Gràcia, en el marc de la Diada de la Rumba.

La mostra s'ha inaugurat aquest dijous 2 de juliol a les 19 h a Mataró, a partir d'una xerrada sobre la rumba coordinada pel director del Grup Enderrock, Lluís Gendrau, i amb Rafalitu Salazar i Txarly Brown, que han presentat també l'espectacle La rumba té molt poder. El concert reunirà Mataró Rumba All Stars i Achilifunk Sound System, amb convidats especials, el proper 27 de juliol al passeig del Callao de Mataró, en el marc de la festa major de les Santes.

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais