El sabor brasiler de Barcelona

Mor el gran guitarrista Euclydes Mattos

| 30/11/2015 a les 16:45h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz
El guitarrista Euclydes Mattos ha mort el passat cap de setmana. Músic refinat i culte, i alhora extraordinàriament dotat per al sabor popular de les tradicions brasileres, tothom qui el va veure alguna vegada tocant en algun petit local -el Harlem, el Pastís...- recordarà el seu estil, ric i virtuós. 


Un dels darrers projectes en què va treballar Euclydes Mattos va ser el disc de Sergi Dantí Totes les maneres d'estimar (autoeditat, 2014), on el cantautor catalanoargentí i el guitarrista adaptaven al català el repertori del cèlebre cantautor carioca Chico Buarque. Aquest treball s'havia de presentar a la propera edició del festival BarnaSants de Cançó d'Autor. Anteriorment havia fet un sentit homenatge a la seva estimada bossa nova amb el disc Tudo azul (Rosazul, 2008). Infinito de nos dois (Picap, 2001) va ser un dels seus treballs més aconseguits. I encara abans, al treball Novos tempos (Picap, 1998), havia dedicat una delicada bossa a la seva ciutat adoptiva, Barcelona.

Un altre cantautor que va tractar Mattos va ser Enric Hernáez, que de fet va fer de productor del disc Totes les maneres d'estimar. "Era un músic de formació clàssica molt rigorós –explica–, tocava Bach de meravella, però alhora coneixia profundament tota la música brasilera, de les sambes afro de Baden Powell a la bossa nova i a Joao Gilberto. Era un músic de qualitat que podia actuar a sales de concerts, però que te'l trobaves en petits locals de vint o trenta persones. Crec que era una d'aquestes persones que mai no aprofitem prou. El disc amb el cançoner de Chico va ser una feina molt bonica. Euclydes s'ho duia tot molt estudiat. La producció va ser molt lliure, però la seva part de guitarra seguia les partitures originals de Buarque, que no són senzilles precisament."



Músic professional des de l'adolescència i gran afeccionat a la poesia, Euclydes Mattos també va posar la seva guitarra al servei de la composició. Havia actuat amb figures brasileres de la talla d'Hermeto Pascoal. El 1993 va arribar a l'Estat Espanyol per presentar-hi l'espectacle Un viaje a través de la música brasileña. A l'escena catalana, va col·laborar amb tota mena de músics fent recitals de cançó, jazz, tango, bossa nova... Tots valoraven la riquesa harmònica, els solos i la possibilitat de recursos que oferia com a guitarrista.

En aquest vídeo podeu veure un concert amb el seu trio el passat 10 d'abril al Centre Cívic Matas i Ramis de Barcelona, presentant el disc Pacto dos anjos i fent de preàmbul del 17è Concurs de Cantautors d'Horta Guinardó. Així era la guitarra d'Euclydes Mattos, refinada i propera.






Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais