Carles Dénia, disc de l’any de la revista Sons

Xavier Baró i Miquel Gil completen el podi

| 03/01/2012 a les 06:59h
Arxivat a: Sons de la mediterrània, revista, l’any, disc, dénia, carles, Premis Enderrock, sons
El paradís de les paraules (Comboi/Karonte), de Carles Dénia, és el disc de l’any 2011 segons la redacció de la revista Sons de la Mediterrània. Completen el podi La màgica olivera (Khlämør), de Xavier Baró, i X marcianes (Temps Record), de Miquel Gil. En la categoria de disc internacional, el primer lloc l'ocupa Both Sides of the Aegean (Dooble Moon / Pasión Turca), de Hüsnü Senlenderici & Trio Chios.



A El paradís de les paraules, Carles Dénia canta textos dels poetes andalusins, traduïts per Josep Piera i adaptats pel músic de Gandia amb una llibertat creativa on ressonen el cant d’arrel valencià, el flamenc, el jazz, etc.
Amb La màgica olivera, on el trobador d’Almacelles Xavier Baró abraça la cançó tradicional catalana i la balada històrica, i X marcianes, on el cantaor de Catarroja Miquel Gil ofereix un nou lliurament de la seva singular amalgama entre música de tradició oral i poesia contemporània, es completa el podi dels discos de l’any escollits per la redacció de la revista Sons de la Mediterrània.
 
Aquests són els quinze discos de folk i música d’arrel del 2011 més votats per la redacció:

1. Carles Dénia. El paradís de les paraules (Comboi Records / Karonte)

2. Xavier Baró. La màgica olivera (Khlämør Records)

3. Miquel Gil. X marcianes (Temps Record)

4. Pascal Comelade i Cobla Sant Jordi. Pascal Comelade & Cobla Sant Jordi (DiscMedi)

5. Apa. Cants i cants (Temps Record)

6. Folkincats. L’aigua no es mou (Satélite K)

7. Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries + Pep Gimeno ‘Botifarra’. La barraca (DiscMedi)

8. El Pont d’Arcalís. Foc al tribunal (DiscMedi)

9. Rafel Arnal. Pam a pam (M Factory Music)

10. Josep Maria Ribelles. Ondines ballen (Lubican Records)

11. Marina Rossell. Marina Rossell canta Moustaki (Harmonia Mundi)

12. Xalupa. Nítid (Temps Record)

13. Efrén López, Petrakis & Chemirani. Celles negres (Musièpoca)

14. Tazzuff. Camaleons daltònics (Temps Record)

15. Quamlibet. I no es fa de nit (autoeditat)

En l'àmbit de millor disc internacional, la redacció de Sons de la Mediterrània ha escollit Both Sides of the Aegean (Dooble Moon / Pasión Turca), l'extraordinari projecte compartit entre el clarinetista gitano turc Hüsnü Senlenderici i el conjunt grec Trio Chios, seguint en el número 2 de Musica sacra della Settimana Santa (Enja / Harmonia Mundi), de la italiana Banda di Ruvo di Puglia, i en el número 3 de Tassili (V2 / Music as Usual), de la banda tuareg Tinariwen.





Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais