El Mercat, trampolí internacional

Entrevistem el director artístic del Mercat de Música Viva de Vic, Marc Lloret

| 18/09/2015 a les 15:00h
Arxivat a: Enderrock, mmvv, vic, festivals, entrevista, marc lloret
Aquests dies se celebra el 27è Mercat de Música Viva de Vic, punt de referència per als professionals i per al públic que vol descobrir nous valors musicals o emocionar-se amb els grups capdavanters de l'escena catalana. Per conèixer més a fons el desenvolupament de la trobada, hem parlat amb Marc Lloret (Mishima), director artístic del MMVV des de fa cinc anys.
Marc Lloret. Foto: Arxiu Enderrock

Enderrock: Com ha sorgit aquesta idea de dibuixar uns itineraris musicals al MMVV i què hi aporta?
Marc Lloret: Els itineraris es plantegen com una ajuda a l'hora de triar els concerts per part del públic. Proposem itineraris per gèneres musicals per promoure l'assistència als concerts menys coneguts. La idea és que algú que conegui un artista d'un gènere pugui descobrir propostes de gèneres similars. L'objectiu és incentivar la curiositat i facilitar la selecció de concerts. Els itineraris es tradueixen en abonaments a preus molt assequibles.
 
EDR: El MMVV ha esdevingut una plataforma d’internacionalització de la música feta a casa nostra. Quin feedback rebeu dels artistes catalans?
M.L: En general és positiu, però en la majoria dels casos els resultats són a llarg termini. El Mercat és un punt de trobada per iniciar o consolidar contactes, tant de l'àmbit local com internacional. Treballar amb temps, per objectius i amb una actitud proactiva i oberta afavoreix molt les oportunitats per al desenvolupament internacional. Coneixem casos d'artistes que han tancat gires europees o actuacions a festivals importants d'Europa durant el Mercat, però no són la majoria. Aconseguir el desenvolupament de carreres artístiques internacionals és una feina que requereix estratègia, inversió i temps, i el MMVV és una cita que contribueix a facilitar aquesta tasca.
 
EDR: Quins han estat els objectius artístics marcats en els espectacles que el Mercat produeix aquest 2015 (l'espectacle inaugural d’António Zambujo i l’OJO, Benavent Ensemble i Joan Clota del Premi Puig-porret)?
M.L: Cada cas és diferent, però tots tres són projectes artísticament coherents, amb possibilitats de fer gires i amb la necessitat d'obtenir suport econòmic per fer-los possibles. El concert inaugural planteja una col·laboració entre un artista que ja coneix el MMVV (António Zambujo va actuar a l'edició del 2011) i una orquestra habituada a col·laborar amb artistes amb personalitat, trajectòria i repertori propi. Oferir la possibilitat a l'Original Jazz Orquestra del Taller de Músics de treballar amb un artista amb projecció internacional ens va semblar interessant. Pel que fa al projecte de Carles Benavent, vam conèixer el que tenia entre mans, que estava a l'espera de poder-se fer realitat, i vam decidir participar en la producció per presentar-lo al MMVV. Que un dels artistes més importants i internacionals del país pugui estrenar un projecte com aquest és una molt bona oportunitat. Creiem que pot tenir molta sortida internacional. I per acabar, el guanyador del Premi Puig-porret té els 10.000 euros de premi per produir l'espectacle en directe. 
 
EDR: Creus que els espais (Jazz Cava, Teatre, Auditori Atlàntida, Carpes Vermella i Negra) marquen el tipus de públic que hi va?
M.L: En alguns casos ha anat passant de manera natural, sense que fos buscat, però des de la direcció artística el que volem és que el públic es mogui pels diferents espais sense prejudicis, sense idees preconcebudes i amb ganes de descobrir. Creiem que l'ajustament dels preus contribuirà a assolir aquest objectiu.

EDR: El fet que un terç de la programació siguin estrenes absolutes a qui ajuda i de quina manera?
M.L: Per als artistes, estrenar un treball o un espectacle al MMVV és aprofitar un esdeveniment amb ressò per iniciar a la seva gira. És una posada de llarg en bones condicions i amb la possibilitat de ser vist per programadors susceptibles de contractar-los. Pel que fa als programadors, el fet de poder veure les noves propostes els serveix per descobrir com funcionen a dalt d'un escenari i la resposta que obtenen davant el públic. Al MMVV li convé estrenar propostes per ser un esdeveniment atractiu tant per als professionals com per a la premsa. Com més professionals assisteixen al Mercat, més possibilitats de contactes, més oportunitats de treball en xarxa i més resultats positius per al sector.
 
EDR: Se celebren els 10 anys de les Cases de la Música, i enguany s'encarreguen de la programació de la nit de divendres a la plaça de la Catedral. Què en valores?
M.L: En aquests darrers anys han fet una feina extraordinària en el suport a la creació i a la formació de músics. Han teixit una xarxa que ha generat resultats tremendament positius, molts concerts i intercanvis internacionals. El fet que puguin estar representats al MMVV és un reconeixement a la seva feina, i és un veritable honor tenir-los com a còmplices en la difusió de la música que es produeix al país.
 
EDR: El planter de la música del país creus que està ben representat amb el Vic Sona i el Sona 9?
M.L: Absolutament. El Sona 9 és el concurs musical de referència. No cal fer una llista de grups que hi han passat i que han gaudit del suport del concurs per donar-se a conèixer, és ben coneguda. I el cas del Vic Sona és molt significatiu, perquè any rere any demostra l'altíssim nivell creatiu de les bandes vigatanes.
 
EDR: Per què al Mercat de Música Viva de Vic se’l defensa com a festival estratègic a Catalunya?
M.L: Perquè és un esdeveniment promogut per l'administració que té com a objectius dinamitzar la indústria musical catalana, donar suport als artistes catalans i ser el punt de trobada professional del món de la música. El Mercat no és un festival, tot i que s'hi assembla. Hi ha una part del programa de concerts (els de la Plaça i El Sucre) que podrien formar part de qualsevol festival d'aquest any. Però el gruix de la programació s'elabora partint d'uns objectius i responent a uns criteris de selecció concrets.
 
EDR: Què opines de vendre Catalunya com a “País de festivals”?
M.L: Crec que és un plantejament coherent, si tenim en compte el nombre de festivals que es produeixen al territori és molt important.