En el marc del Tricentenari, el Museu de la Música de Barcelona ha produït l'exposició
Les músiques dels 1714s, que es pot visitar a L'Auditori de Barcelona del 14 de maig al 19 d'octubre. La mostra té dos grans fils argumentals: les profundes transformacions musicals que es van viure a Catalunya i Europa a principi del segle XVIII, i la manera com el mite i el record del 1714 es perllonga en la societat a través de la música.
En sintonia amb aquesta exposició, la revista
440Clàssica presenta un número especial on s'analitzen des de diversos vessants i lectures el context històric, els sons de la vida quotidiana al segle XVIII, les músiques i les danses que l'animaven, la propaganda cantada dels dos bàndols, l'arribada de l'òpera a Catalunya en aquells anys convulsos, les ferides de l'exili... i també unes quantes curiositats, com el gran prestigi internacional que van assolir les cordes de budell fetes pels lutiers de Barcelona, la gran quantitat de goigs per cantar que es van imprimir a la Barcelona assetjada, la simbologia austriacista i borbònica amagada en instruments i panys de porta, o el viatge que la xocolata, la beguda de moda, va fer de Barcelona a la Viena dels exiliats catalans i austriacistes.
Doble CD d'un món de guerres
A més, amb aquest número s'encarta un doble-CD especialment indicat: l'òpera
1714 - Món de guerres (EDR Discos, 2014), que es va estrenar el 2004 al Festival del Castell de Peralada i al Grec de Barcelona. Amb llibret d'
Albert Mestres i composicions de
Josep Vicent,
Josep Maria Mestres Quadreny,
Josep Vicent,
Ximo Cano,
Carles Dénia,
Rafael Reina,
Joan Enric Canet i
Ramon Ramos, l'obra és una reflexió provocativa i polièdrica sobre els desastres de la guerra.