Actualitzat el 16/11/2021

Versos purs, senzills i mig oblidats

Rosa Zaragoza publica el disc 'Pura i senzilla com Abigail', gravat en directe al Call gironí

Pura i senzilla com Abigail (DiscMedi , 2021) és el nou disc de Rosa Zaragoza. Es tracta d'un treball on musica i canta nou poemes de jueus catalans dels segles XI al XV, gravat en directe al Call gironí l'estiu passat en companyia d'Eduard Iniesta, Rusó Sala i Míriam Encinas. En parlem amb la cantant.
Rosa Zaragoza Foto: Pilar Inchausti

El disc es presenta com un homenatge a l'hebraïsta Jaume Riera i Sants. Què representa per tu? 
Moltes coses. És l'inspirador d’aquest disc, però també del principi de la meva carrera. Quan jo no era cantant professional i pràcticament només cantava a casa, vaig descobrir les lletres de cançons de noces sefardites en un llibre de Jaume Riera. Ell les va trobar investigant a Jersusalem, i jo pensava: "Els jueus també hi eren, aquí, i també parlaven català. Com és que ningú no fa res perquè es conegui?" Vaig anar investigant, i quan li vaig dir que m'agradaria cantar aquest repertori, em va animar de manera entusiasta: "I tant! Ho has de fer!". Així em vaig decidir a fer el meu primer disc, Cançons de noces dels jueus catalans (1986). Fa tres anys, en Jaume Riera va morir, i jo tenia ganes de fer-li algun homenatge. Durant el confinament, remenant llibres, vaig tornar a agafar el seu llibre Poemes hebraics dels jueus catalans (segles XI-XV), escrit conjuntament amb Eduard Feliu i Mabres, que no havia llegit feia temps. Anteriorment aquests textos m'havien semblat massa religiosos, però aquest cop em va semblar que hi havia cosetes per rescatar, amb molta espiritualitat. M'agrada l'espiritualitat, més que no pas la religió. Vaig triar nou d'aquests poemes i vaig començar a pensar a fer-ne un disc.

I com ha acabat plasmat en un disc?
En el mateix moment en què llegia aquests poemes, vaig conèixer una línia de subvencions de la Generalitat per projectes de música patrimonial. Havia de buscar també algun segell interessat. Normalment treballo amb Karonte, però per aquest projecte DiscMedi em va dir que sí que estaven interessats. I el suport del patronat del Call de Girona, que ens va obrir les portes per gravar en directe a l'estiu, va permetre tancar el pressupost per un projecte com aquest, que és de risc. Abans, quan volia fer un disc, feia una inversió en l'estudi i després ho podia anar recuperant. Ara ja no, això s'ha acabat.

Què és el que et va atreure d'aquests poemes?
Que no eren estrictament religiosos, sinó que tenien un sentit més ampli, més universal. El poema que dona títol al disc, per exemple, és molt especial: la dona crida el poeta a la seva cambra, i fa una descripció molt divertida del seu encontre. Que les dones demostressin el seu desig en aquella època no era tan normal, i això em va agradar molt. Del mateix poeta de "Pura i senzilla com Abigail", Yehuda ben Selomó al-Harizí, n'he posat un altre al disc, "Té la gràcia de la gasela", que també és molt bonic. Aquests autors eren gent de Barcelona, de Girona, de Tàrrega, de Mallorca, són coneguts i molt importants a Israel. Quan vaig fer el primer disc: "Com pot ser que a Catalunya no es coneguin? Com pot ser que ningú no s’hi hagi interessat? Bé, doncs ja ho faré jo". I ara, també, és una mica el mateix. Em pregunto com pot ser que ningú no conegui aquests poetes. Si hi puc ajudar una mica amb això, doncs perfecte.

Com va anar la gravació en directe al pati del centre Bonastruc ça Porta, al cor del Call gironí?
No teníem recursos per gravar en un estudi, de manera que la possibilitat de gravar en directe en un lloc tan especial, doncs t'aporta altres coses. A més, el fet de tocar amb gent tan bona com la que m'acompanyava va fer que quedés molt bé, recollint tota l'energia del directe. La major part del disc és del concert amb públic, tot i que alguna presa l'hen agafat de l’assaig previ, que també vam gravar.

En aquest disc, com en general en tota la teva trajectòria, reivindiques una manera de cantar més popular que antiga?
Clar, és que quan parles de música antiga de seguida te’n vas a una idea propera als ambients cortesans, quan en realitat la música antiga no té perquè ser tant de la cort, pot ser també del carrer, on no sona igual. Sempre he tirat per aquí, per mirar de trobar el cant al més natural possible. Així ho he fet, pensant també que en aquella época estaven les tres cultures convivint i influïnt-se mútuament al mateix territori. La cultura musulmana i la seva música, per exemple, era molt influent. Aquests poetes jueus que canto eren traductors de l’àrab, persones supererudites. Quan miro d'evocar aquells temps medievals, miro de cantar tenint en compte que totes aquestes influències estaven molt vives.

En els arranjaments i la producció has tornat a comptar amb un col·laborador teu habitual, Eduard Iniesta.
Jo m'he limitat a fer les músiques per als textos, bàsicament melodies senzilles, i l'Eduard s'ha encarregat de fer tots els arranjaments. El resultat és preciós. Després de la seva feina, el repertori ja és una altra cosa, és molt bonic veure com la música va creixent, com amb el seu gust i experiència hi va afegint introduccions, ornaments, etc.

El grup amb qui heu gravat el disc es completa amb Míriam Encinas a les percussions i Rusó Sala a la guitarra?
Amb la Míriam Encinas és la primera vegada que hi he treballat i hi ha hagut molta connexió. Amb la Rusó Sala ja ens coneixem de fa temps, tenim un espectacle de cançons feministes que fem totes dues, en un format pràctic i fàcil de moure. Ara espero que surtin més presentacions amb aquest quartet i aquestes cançons dels poetes jueus, perquè val molt la pena.


Gravació del disc en directe al Call de Girona Foto: Pilar Inchausti

Navega per les etiquetes

Rosa Zaragozajueus catalansDiscMedi

FEU EL VOSTRE COMENTARI

Per comentar les notícies cal que estiguis registrat. Si ja hi ets, introdueix a continuació el correu electrònic i la clau. En cas contrari, fes clic al botó «Registra't» per donar-te d'alta.
Amb el suport de:
IMUSIC.CAT és el projecte de webs musicals del Grup Enderrock.
GRUP ENDERROCK EDICIONS S.L.
c. Mallorca, 221, sobreàtic · 08008 Barcelona · Tel. (+34) 93 237 08 05 · [email protected]