Neix Blaumut amb 'El turista'

Blaumut, una nova formació d'estils fusionats, presenta el seu debut discogràfic

| 23/10/2012 a les 06:59h
Arxivat a: Enderrock
Blaumut ja eren coneguts per les seves petites actuacions en escenaris de Barcelona des del 2009, però ara han gravat el seu primer disc, El turista (Picap SL, 2012), que els presenta al gran públic. El grup, format per Oriol Aymat, Xavi de la Iglesia, Vassil Lamrinov i Manel Pedrós, interpreta temes propis cantats en català on es fusionen folk, pop, música clàssica i cançó d'autor.


L'any 2003, Xavi de la Iglesia (veu, guitarres i baix) i Vassil Lambrinov (violí, serra, xiulets i percussions) van començar a tocar experimentant amb diverses sonoritats i fent gravacions casolanes. L'any 2009 els van convidar a tocar al Santutxo (Barcelona) i hi va col·laborar Oriol Aymat (violoncel, veus i xiulets) per vestir una mica més els seus temes. La bona resposta del públic en aquella ocasió i en les següents van portar el trio a afegir una última incorporació, Manel Pedrós (bateria i veus), que "ha servit per donar a Blaumut les notes de ciència i botons, així com les pinzellades rítmiques", diu De la Iglesia.
Vinguts de diferents àmbits musicals, els membres del grup es complementen creuant els estils del folk, el pop, la clàssica i la cançó d'autor. Xavi de la Iglesia, que hi aporta la part musical dominant, el pop, ens explica: "Penso que el violí i el violoncel hi donen calidesa i fan el so orgànic i expressiu. Són l'embolcall perfecte per al so que volem donar a les cançons". Les "lletres gràfiques" del cantant, que es basen en imatges i pensaments relacionats en forma d'historieta, culminen aquest estil tranquil i reflexiu de Blaumut.
El turista (Picap SL, 2012) reflecteix aquesta manera de fer del nou grup: tranquil·la i optimista. Una de les seves cançons, "Islàndia", és la que els dóna nom: "Blaumut és el color d'un paisatge fred i silenciós. Ens va agradar el concepte i com sonava, i ens hi vèiem identificats".


Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais