Foto: Juan Miguel Morales
Toni Catany va arribar de Llucmajor a Barcelona el 1960. Aficionat a la fotografia des de molt jovenet, va ser a partir del 1967 que va començar a dedicar-se a la imatge coma professional, quan
Baltasar Porcel li va demanar que acompanyés amb les seves fotografies una sèrie d’entrevistes que realitzava per a la revista
Destino. Els retrats i la fotografia de viatges van ser durant aquells anys la seva gran dedicació. La recent amistat que havia establert amb
Maria del Mar Bonet a Mallorca els va reunir a Barcelona quan la cantant es va traslladar a viure al Principat. I a través d’una seva amiga va entrar en contacte amb el món de la música. “Vaig conèixer la
Remei Margarit i en
Lluís Serrahima, perquè la
Maria del Mar estava residint a la casa de tots dos.”
Va ser a partir del primer LP de
Bonet, editat per Concèntric l’any 1969, quan ja va entrar de ple en el món de la Cançó: “Vaig fer les fotografies de portada i interiors d’aquell àlbum, vaig conèixer la responsable del segell, Roser Domingo, i el dissenyador de la discogràfica, Francesc Guitart, amb qui vaig fer una gran amistat, i vaig començar a treballar per a ells. I després va arribar la companyia Edigsa demanant reportatges”.
Maria Dolors Laffitte,
Lluís Llach,
Guillem d’Efak,
La Trinca,
Uc,
Marià Albero...
És llarga la llista de noms dels artistes que han passat per davant de l’objectiu de
Toni Catany. A més de retratar, el fotògraf va saber fixar des del reportatge el nou moviment cultural que a partir de la música estava canviant tantes coses. Són seves, per exemple, algunes de les imatges més memorables del Festival Folk que va tenir lloc a la Ciutadella, a Barcelona, l’any 1968, on es va plantejar una altra manera d’entendre la Cançó, més pròxima al pop, i on van participar
Maria del Mar Bonet,
Pau Riba,
Jordi Roura,
Jordi Batiste i
Sisa, entre molts altres. “D’aquella època i de tots aquells moviments musicals en recordo que hi havia una gran eufòria, va ser un moment fantàstic. Hi havia molt pocs mitjans, però teníem moltes ganes de fer coses, i era aquesta l’energia que ens movia.” Fins als anys vuitanta,
Catany va rebre encàrrecs del món de la música, i per a la seva amiga
Maria del Mar Bonet va continuar fent portades de discos fins al 1995, i posteriorment de manera més esporàdica quan els ha vingut de gust.
El 1999 va fer la portada per al disc
Íntim (Audivis) de
Guillermina Motta. A partir de llavors,
Toni Catany ha desenvolupat un treball on la fotografia i la mirada artística, gairebé pictòrica, es fonen per crear uns bodegons i nus masculins de tanta bellesa que li han donat una merescuda fama internacional. “Per a mi la fotografia és una forma d’expressar. De la mateixa manera que un altre escriu, per exemple, jo faig fotos. Per a mi fer fotos és un plaer.”
[Text: Juan Miguel Morales, publicat a la revista
Enderrock, núm. 206 (desembre del 2012)]
Maria del Mar Bonet, 1971. Foto: Toni Catany