Toni Catany, ulls d'artista

El fotògraf mallorquí Toni Catany ha mort a Barcelona d'un infart

| 14/10/2013 a les 21:43h
Arxivat a: Enderrock, fotògraf, catany, toni
Toni Catany (Llucmajor, Mallorca, 1942), autodidacte i poeta de la imatge, ha estat un dels fotògrafs dels Països Catalans amb més projecció. Va exposar gairebé arreu del món. La primera vegada que va retratar un artista va ser a final del 1965, i va ser una joveníssima Maria del Mar Bonet. L’any 2001 va ser Premi Nacional de Fotografia. 

Foto: Juan Miguel Morales 

Toni Catany va arribar de Llucmajor a Barcelona el 1960. Aficionat a la fotografia des de molt jovenet, va ser a partir del 1967 que va començar a dedicar-se a la imatge coma professional, quan Baltasar Porcel li va demanar que acompanyés amb les seves fotografies una sèrie d’entrevistes que realitzava per a la revista Destino. Els retrats i la fotografia de viatges van ser durant aquells anys la seva gran dedicació. La recent amistat que havia establert amb Maria del Mar Bonet a Mallorca els va reunir a Barcelona quan la cantant es va traslladar a viure al Principat. I a través d’una seva amiga va entrar en contacte amb el món de la música. “Vaig conèixer la Remei Margarit i en Lluís Serrahima, perquè la Maria del Mar estava residint a la casa de tots dos.”
Va ser a partir del primer LP de Bonet, editat per Concèntric l’any 1969, quan ja va entrar de ple en el món de la Cançó: “Vaig fer les fotografies de portada i interiors d’aquell àlbum, vaig conèixer la responsable del segell, Roser Domingo, i el dissenyador de la discogràfica, Francesc Guitart, amb qui vaig fer una gran amistat, i vaig començar a treballar per a ells. I després va arribar la companyia Edigsa demanant reportatges”. Maria Dolors Laffitte, Lluís Llach, Guillem d’Efak, La Trinca, Uc, Marià Albero...
És llarga la llista de noms dels artistes que han passat per davant de l’objectiu de Toni Catany. A més de retratar, el fotògraf va saber fixar des del reportatge el nou moviment cultural que a partir de la música estava canviant tantes coses. Són seves, per exemple, algunes de les imatges més memorables del Festival Folk que va tenir lloc a la Ciutadella, a Barcelona, l’any 1968, on es va plantejar una altra manera d’entendre la Cançó, més pròxima al pop, i on van participar Maria del Mar Bonet, Pau Riba, Jordi Roura, Jordi Batiste i Sisa, entre molts altres. “D’aquella època i de tots aquells moviments musicals en recordo que hi havia una gran eufòria, va ser un moment fantàstic. Hi havia molt pocs mitjans, però teníem moltes ganes de fer coses, i era aquesta l’energia que ens movia.” Fins als anys vuitanta, Catany va rebre encàrrecs del món de la música, i per a la seva amiga Maria del Mar Bonet va continuar fent portades de discos fins al 1995, i posteriorment de manera més esporàdica quan els ha vingut de gust.
El 1999 va fer la portada per al disc Íntim (Audivis) de Guillermina Motta. A partir de llavors, Toni Catany ha desenvolupat un treball on la fotografia i la mirada artística, gairebé pictòrica, es fonen per crear uns bodegons i nus masculins de tanta bellesa que li han donat una merescuda fama internacional. “Per a mi la fotografia és una forma d’expressar. De la mateixa manera que un altre escriu, per exemple, jo faig fotos. Per a mi fer fotos és un plaer.” 

[Text: Juan Miguel Morales, publicat a la revista Enderrock, núm. 206 (desembre del 2012)]


Maria del Mar Bonet, 1971. Foto: Toni Catany



Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais