Un músic irrepetible

Diversos actes recorden Pau Casals en el quarantè aniversari de la seva mort

| 21/10/2013 a les 15:00h

Avui, 22 d'octubre, fa quaranta anys que Pau Casals va morir a San Juan de Puerto Rico, als 96 anys. El músic vendrellenc i universal serà recordat amb diversos actes. Per començar, aquesta tarda a les 18 h centenars d'alumnes d'escoles de música catalanes interpretaran el "Cant dels ocells".
                                                                   Pau Casals dirigint un assaig. Festival Casals de Puerto Rico. Foto: Arthur Grossman

Més de 1.500 alumnes d'escoles de tot Catalunya interpretaran el "Cant dels ocells" avui a les 6 de la tarda. La interpretació simultània, organitzada per l'Associació Catalana d'Escoles de Música amb la col·laboració de la Fundació Pau Casals, farà que soni a molts pobles i ciutats l'adaptació que Pau Casals va fer per al violoncel d'aquesta melodia popular catalana.
Les connotacions universals, pacifistes i democràtiques que va prendre la melodia, des que Pau Casals, als escenaris de l'exili, la tocava al final dels seus concerts, van prendre més relleu encara quan el mestre la va interpretar davant l'Assemblea General de les Nacions Unides a Nova York, el 24 d'octubre de 1971. Va ser aleshores quan Casals va dir que aquesta era "una melodia que Bach, Beethoven i tots els gran haurien admirat i estimat".
A més d'aquest multitudinari i popular homenatge, demà 23 d'octubre tindrà lloc un acte commemoratiu al Saló del Tinell de Barcelona (19 h), amb la participació entre altres del músic i director Antoni Ros Marbà; la vídua del músic, Marta Casals Istomin; el flamant director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo, i el violoncel·lista Pablo Ferrández.
La figura del mestre també s'ha estat recordant aquests dies a l'emissora Catalunya Música amb la sèrie especial "Pau Casals, un segle de música i d'història", i amb la publicació del CD Pau i Victòria , que recorda l'amistat i admiració mútua entre dos gegants de la música catalana, Pau Casals i Victoria de los Ángeles, a través d'interpretacions en directe. Aquest CD es presentarà el diumenge 27 d'octubre a l'Auditori de Sant Cugat del Vallès (19.30 h).

Arxivat a: Sons de la mediterrània