Anuari de la Música

Els grans festivals reactiven el creixement

La xifra d’assistents als principals festivals de pop-rock aungmenta un 7,5% els espectadors

Els festivals privats segueixen a l'alça, mentre que els públics perden pistonada

| 14/07/2017 a les 10:06h

Imatge il·lustrativa
La xifra d’assistents als principals festivals de pop-rock als Països Catalans s’ha reactivat el 2016 amb un notable augment del 7,5% d’espectadors, una dada que certifica la millora del sector, que el 2015 es mostrava estancat només amb un lleu creixement de l’1%. A Catalunya la tendència és similar amb un repunt del 5,3%, mentre que al País Valencià les xifres són considerables, amb un ascens del 13,2% de públic. Un any més, els principals festivals de caràcter privat continuen registrant xifres a l’alça, mentre que el sector públic perd pistonada.

Els principals festivals de pop-rock als Països Catalans han reprès el lideratge sectorial amb l’atracció de més públic que mai. El 2016 el nombre d’assistents als certàmens més importants ha augmentat un 7,5% i ha assolit la xifra rècord de 2,6 milions d’espectadors, segons l’estudi comparatiu anual elaborat per l’Anuari de la Música. A Catalunya la línia ha estat molt similar. La trentena de principals festivals ha registrat 1,6 milions d’assistents, un 5,3% més que el 2015, una dada molt positiva si es té en compte que el 2015 l’augment d’assistents s’havia frenat sobtadament (0,1%). Al País Valencià la dinàmica de creixement ha anotat un augment significatiu del 13,2%. Mentre que el 2015 van assistir 727.000 espectadors als sis principals festivals, el 2016 ho van fer 823.000. 

En general, els certàmens públics han registrat una caiguda del 4,9%, mentre que els privats, que encapçalen el rànquing pel que fa al nombre d’assistents, són els que registren un augment més significatiu, del 13%. De fet, globalment els grans festivals han crescut el 12,4%, mentre que els mitjans i petits (<50.000 espectadors) han pujat igualment per sobre de la mitjana, un 8,6%. Només s’han vist afectats per la crisi els més petits (<10.000 assistents), que han aportat un descens negatiu de públic del 2,5%, i les grans festes majors, que també perden un 3,1% d’assistents.





Els grans festivals barcelonins s’han mantingut al davant: Primavera Sound ha registrat el 2016 un considerable augment del 19%, amb 207.435 assistents, tot i que Sónar ha tingut un descens del 3%, amb 115.500 espectadors. Dels festivals mitjans creixen Guitar BCN (79%), Rock Fest (23%) i Mil·lenni (10%); es mantenen Cruïlla BCN, Jardins de Pedralbes, Barcelona Beach i Grec i, per contra, es verifica per segon any la pèrdua de públic al BAM (-26%) i a les Festes de la Mercè (-4%). De la resta de Catalunya, cal destacar l’ascens de l’Acústica de Figueres (5%), que el 2016 ha celebrat el 15è aniversari, i l’Acampada Jove a Montblanc (3%) i l’estabilitat a la Costa Brava del Porta Ferrada i, sobretot, Cap Roig, que ha exhaurit entrades a 19 dels 23 concerts amb una ocupació del 96%. Strenes de Girona ha aportat xifres molt positives el 2016, amb un 38% més de públic i igual que l’empordanès Sons del Món amb 68% de més assistents.

Els festivals valencians continuen liderant la llista. L’Arenal Sound es manté número 1, amb 300.000 sounders, un 15% més que a la passada edició. El reggae del Rototom Sunsplash ha igualat la xifra d’espectadors de 250.000, el FIB ha augmentat un 48% els fibers fins a 170.000 i el Low Festival de Benidorm ha guanyat un 4%, amb 75.000 espectadors. 

Dels festivals intermitjos –de 10.000 a 25.000 espectadors– cal subratllar la potència del Vida a Vilanova i la Geltrú, que al cap de tres anys ha acollit 25.000 espectadors (28%), i el Suite Festival, que ha fet la segona edició amb 16.725 assistents al Liceu (18%). A més, dues noves cites d’electrònica han entrat amb força: el Barcelona Beach Festival, a la platja del Fòrum i al Parc de la Pau a Sant Adrià del Besòs, ha rebut 25.000 assistents, mentre que el DGTL, filial barcelonina del festival holandès, ha registrat 30.000 persones. Finalment, cal indicar que s’han deixat de fer el Hard Rock Rising i l’Hipnòtik a Barcelona i el Palmfest a l’Hospitalet de l’Infant.
Arxivat a: Enderrock, reportatges, festivals, Anuari de la Música

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.