cròniques

Roses, música, pluja i estrelles

L'Antiga Fàbrica d'Estrella Damm va oferir una jornada de Sant Jordi amb una vintena d'actuacions

Doble Sant Jordi musical a l'Estrella Damm

| 24/04/2022 a les 20:00h

Imatge il·lustrativa
Jordi Huerta/Tandem Projects
La perspectiva de poder passar, a la fi, un Sant Jordi de concerts sense mascaretes ni distàncies socials va ser un al·licient més gran que l’amenaça de pluja perquè centenars de persones es congreguessin ahir a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm. Ni la pedregada ni la pluja intermitent van impedir que la gent s’apropés a la cervesera per viure una jornada de concerts, diversió i, és clar, alguna Estrella.

El format que proposava enguany Estrella Damm, dos dies amb una quarantena de concerts era l’ideal, sobretot, per descobrir noves propostes. Actuacions de vint minuts, un petit tastet de diferents projectes musicals -tant veterans com emergents- que van deixar a fans i potencials nous seguidors amb ganes de més. I és que aquest és precisament un dels atractius d’un cicle com el que ofereix la Damm: descobrir en directe artistes i grups que, d’altra manera potser no s'haguessin conegut, fer un cop d’ull al seu univers musical i fer-te desitjar endinsar-t’hi més. I és clar, no cal ni dir-ho, que aquest atractiu se suma els de poder veure, parlar, i tenir merchan signat dels teus artistes preferits, i poder viure tota una jornada sencera de música en directe amb multitud de grups i propostes diferents.

Joan Dausà va ser l’encarregat d’obrir la jornada, quan encara la pluja només era una amenaça llunyana. Després dels concerts, simultanis, de Joan Rovira i River Omelet, va ser el torn del duet Marcel i Júlia, que van tocar al Moll d’envasat, a cobert, mentre Barcelona sucumbia a la pedregada. A les 13:30h, el quintet mallorquí Da Souza començava la seva actuació a la Sala de Màquines. Un curt repàs -de tot just cinc cançons- per alguns dels seus hits més coneguts, que els fans van corejar entre el públic: “Migracions de salmons”, la juganera “Salsa agredolça” o la celebrada “Metres per segon”. Amb Joan Vallbona substituint Xavi Hernández -guitarrista habitual de la formació-, el grup va ensenyar les seves millors cartes. Potser l’únic a lamentar va ser que quan l’energia més brollava a l’escenari, just el showcase arribava al seu final. Mentrestant, uns metres més a baix, Gemma Humet mostrava Rere tot aquest fum (Satélite K, 2022), i a fora de l’edifici, Mishima es preparava per oferir el seu concert, de nou passat per aigua.
 

Da Souza Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects


Com deia, una de les millors coses que ha ofert Sant Jordi a l’Estrella Damm és cedir espai i visibilitat a artistes emergents. Ven’nus va ser una d’elles. Amb el seu disc de debut amb només uns mesos de vida, l’artista sabadellenca va omplir una ben habilitada Sala de Cocció -amb gent fins i tot fent cua a fora, que es va quedar sense poder-la veure-, i va mostrar el seu projecte delicat, íntim i càlid, acompanyada del seu guitarrista de confiança, Vernat, amb qui van interpretar “1nades”, l’adient “Dracs”, “Hi ha rumors” o “Vinya del Mar”. Un parell d’hores més tard –i després de la festa que va muntar Porto Bello al pati de la cervesera, i en paral·lel al concert d’Alanaire-, el mateix espai l’ocupava Carlota Flâneur, substituint la pedreguera Sandra Monfort. La jove barcelonina va oferir un repertori breu, però emocional que incloïa el senzill que va donar nom al seu primer disc, “Brains”, “Brave” i la seva versió de “See You Again” (Tyler the Creator), a més d’alguns temes del seu pròxim treball discogràfic.
 

Carlota Flâneur Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects


Just després -del mateix univers Hidden Track Records, del qual també forma part Flâneur-, tocava Ferran Palau. El del músic de Collbató potser va ser un dels concerts més curts del dia, que amb prop de 10 minuts va repassar alguns dels temes de Joia (Hidden Track Records, 2021), acompanyat de les veus de Maria HeinAnna Andreu i TWIN. El renou del públic, però, que no casava amb el format intimista que proposava el cantautor, ofegava el directe fins que Palau va decidir marxar i escurçar l'actuació.
 

Ferran Palau amb Anna Andreu, TWIN i Maria Hein Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects


Un dels altres grups emergents que van enamorar ahir el públic va ser Alérgicas al Polen. Una banda formada íntegrament per dones, que canten sobre les pròpies realitats, i es queixen de com de poc es té en compte l'opinió dels joves en la nostra societat. En el showcase, és clar, van oferir alguns dels temes més celebrats del seu darrer disc, com “No et canto amb pena” (publicada amb Ariox) o “De sobretaula”.
 

Alérgicas al Polen Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects


La festa va seguir amb les actuacions de The Crab Apples, Arribar i Ploure i XY. La traca final venia de la mà de la cantant barcelonina Suu, amb “Eres un temazo”, a més de les cançons del seu nou Karaoke (Halley Records, 2022); Blaumut i la seva Olímpica i primavera (U98 Music, 2022); Anna Andreu i La Ludwig Band.

Suu Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects


De nou la Sala de Cocció va acollir una proposta íntima i femenina; la darrera de la nit: Anna Andreu. Sense la companyia de l'altra meitat del projecte, Marina Arrufat, però amb la màgia d’una actuació propera i nua, la cantant de Sant Quirze del Vallès va fer arribar a la catarsi als seus seguidors amb “La mida”, “Un son” amb Ferran Palau, “La força i el temps” -totes elles del nou disc, La mida (Hidden Track Records, 2022), o la musicació -ideal pel dia de Sant Jordi- del poema de Maria Antònia Salvà, “Ombra de pinar dorment”.

El darrer concert del dia va ser el de La Ludwig Band. La formació, guanyadora del Premi Enderrock 2022 de la crítica a millor disc per La mateixa sort (The Indian Runners, 2021) va demostrar tenir una base ampla i sòlida de seguidors que van omplir el Moll de l’Envesat de l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm i corejar, aplaudir i celebrar cada cançó del repertori. La seva va ser una actuació una mica més llarga que la de de la resta de companys, cosa que els va permetre repassar cançons del seu disc de debut, com “Les calderes d’en Pere Buteru”, del segon disc, Al límit de la tonalitat (The Indian Runners, 2020), com “Marta” o “Cançó núm. 8 ‘Te’n recordes?” o alguns dels temes més exitosos del darrer treball: el senzill “S’ha mort l’home més vell d’Espolla”, “Tren a València”, “La tardor que ens vam conèixer” o “30 monedes”.

Amb tot, la d'ahir va ser una jornada d’emocions, festa, intimitats catàrtiques, retrobaments i descobertes, pluja i sol, i cerveses i concerts. Una demostració que la fam de cultura i festa és més viva que mai i no s’ha deixat tòrcer ni per pandèmies ni inclemències climàtiques. I a més, un bon auguri per la festa de l’endemà, que ara encara segueix, amb els concerts de La Pegatina; Flashy Ice Cream; Aiala & El Tornado; El Pony Pisador; Lildami; Xarim Aresté; Lal’Ba; Maria Hein; The Tyets; Sara Roy; Itaca Band i 31FAM, entre altres.
 

Adrià Salas (La Pegatina) Foto: Jordi Huerta/Tandem Projects

Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, ferran palau, Alérgicas al polen, Sant Jordi, la ludwig band, Carlota Flâneur, Vennus, Antiga Fàbrica d'Estrella Damm, Ven'nus, Da Souza, anna andreu, cròniques

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.