S'hi va destacar com les arts en viu (escèniques i musicals) assoleixen el 2023 un 14,7% més d'ingressos per taquilla que el 2022. En el desglossament, sobresurt el fet que la música clàssica encara se situen un 27,4% per sota de les dades prepandèmiques del 2019, mentre que la recaptació de la música popular, de consum jove, augmenta la recaptació en un 31% als macrofestivals.
El director general de la Fundació SGAE, Rubén Gutiérrez i el director d'Experiència de Socis i de la SGAE a Catalunya i Balears, Luis Gómez.
A Catalunya, en música clàssica el 2023 hi trobem increments respecte a les xifres de 2022: concretament, del 21,1% en el nombre de concerts, del 38,5% en el d’assistents i del 23,2% en la recaptació. Tanmateix, si fem la comparació amb els resultats de 2019, observem davallades del 4,1% en l’oferta, del 27,4% en el nombre d’espectadors i del 23,5% en la recaptació.
CATALUNYA SEMBLA TOCAR SOSTRE EN MACROFESTIVALS
Quant a l'evolució de la música popular, acarant les xifres del 2023 amb les d’un any abans, a Catalunya s’enregistra un increment del nombre de concerts de música popular del 14,1%.
Si també hi incloem els macrofestivals, trobem que el públic va créixer un 16,5% i la recaptació un 15,4%.
Anuari SGAE 2024 Foto: Fundació SGAE
A Catalunya, els resultats obtinguts en els tres indicadors de música popular també superen els de l’any anterior a la pandèmia, de manera que la comparativa entre 2023 i 2019 reflecteix increments del 25,9% en l’oferta, del 6,2% en l’assistència i del 31% en la recaptació. Catalunya torna a obtenir el nivell d’ingressos més alt per venda d’entrades, seguida de Madrid i la Comunitat Valenciana.
El 14,1% dels concerts de música popular que es van organitzar a l’estat espanyol durant l’any 2023 van tenir lloc a Catalunya, amb una xifra de 15.570. Si també hi incloem els macrofestivals, l’assistència als espectacles de música en viu va pujar gairebé a 4,9 milions de persones, i la venda d’entrades va suposar una recaptació de 99,88 milions d’euros (el 17,3 i el 17,4% del total estatal, respectivament).
Per a Gutiérrez "el creixement del teixit de festivals i macrofestivals a Catalunya no creix més perquè no dona més de si de tant que n'hi ha, respecte a la resta de l'estat". També considera una bona notícia el creixement dels esdevniments musicals a les sales de concerts, al marge dels macrofestivals, perquè és a les sales a qui més els va costar la recuperació postpandèmica respecte a la música a l'aire lliure.
Botigues de discos Foto: Xavier Mercadé
MÚSICA ENREGISTRADA AMB EL VINIL COM ESPERANÇA
L’any 2023 es va mantenir la tendència creixent del mercat mundial de música enregistrada, una dada que, segons dades de Promusicae, també es va produir a l’estat espanyol, on es van assolir uns ingressos de 519,95 milions d’euros, un 15,5% més que un any abans i un 63,3% més que l’any 2019. Aquesta xifra és el resultat del total de vendes físiques i digitals i del consum en streaming.
Si es desglossen les dades, la suma de les vendes físiques i digitals sumen 465,61 milions d’euros, el 86,7% dels quals els va recaptar el mercat digital (la qual cosa equival a 403,54 milions d’euros i representa un increment del 16,5% respecte del resultat d’un any abans). La resta, el 13,3%, 62,07 milions d’euros, els va recaptar el mercat físic, que en comparació amb l’any anterior, va créixer un 9,6%. Al mercat físic destaca l’import recaptat per les vendes de vinils, que va pujar a 35,19 milions d’euros, un 19,4% més que el 2022.