SONA9 2019
En un mateix any van participar al Sona9 el duet mataroní més famós de la dècada, The Tyets, i la lloretenca més reeixida, Maria Jaume, que va guanyar el concurs amb una proposta única de cançó d’autor. També van sonar en aquella edició Joina, Urpa, Relat i Amulet.
PALMARÈS
PREMI SONA9
Maria Jaume - Fins a maig no revisc (Bankrobber, 2020)
PREMI JOVENTUT
Joina - Òrbita 9.18 (Segell Microscopi, 2021)
PREMI ÈXIT
Urpa - Eina Sagrada (autoeditat, 2020)
PREMI VERKAMI PER VOTACIÓ POPULAR
Relat
FI DE TRAJECTE PER A LA TOUR DE CAROL
01/03/2019
El grup barceloní va ser un dels 118 candidats que es van presentar a la dinovena convocatòria i va quedar a les portes del Sona9 amb les cançons del seu disc de debut, Dualitat (autoeditat, 2017). Més endavant van gravar El gran invent (2022) i Xtots (2024), amb el segell Vankiki Records. Va ser l’any dels rapers Entelequia i Pinan 450f.
La Tour de Carol Foto: Arxiu Sona9
SEMÀFOR GROC PER A L’ARANNÀ
14/04/2019
El duet catalanobalear de Lara Magrinyà i Anna Sala tampoc va accedir a les preliminars. Al concurs van presentar “Míriam”, “Gent de vidre” i “Les valls amagades”, previs al primer àlbum, el guardonat La salamandra (Blau Atzavara, 2024), sobre textos de Mercè Rodoreda. Altres veus d’autor d’aquella l’edició van ser Mabel Flores i Gina Argemir.
L'arannà al Sona9 2019 Foto: Arxiu Sona9
08/05/2019
El duet mataroní The Tyets va participar al concert preliminar a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, on va tocar, entre altres, les primerenques “Klk marruné”, “Fum”, “Mala vida”, “RRHH (Tinc una casa)” i “Tanqueray”. Oriol de Ramon i Xavier Coca van ser elegits per a les semifinals i eren un dels ferms candidats a la final, però un comunicat de Luup Records anunciant el fitxatge pel segell els va deixar fora automàticament. La resta ja és història, i el seu èxit amb el “Coti x coti” i el disc Èpic solete (Luup Records, 2023) ha estat meteòric amb quatre Premis Enderrock com a millor artista, millor disc de música urbana i millor cançó.
The Tyets al Sona9 2019 Foto: Carles Rodríguez
UN RELAT ELECTROREGGAE
14/05/2019
La jove banda de reggae, dub i música electrònica de Tortellà Relat, hereva de Tortellinis, va endur-se el Premi per Votació Popular gràcies al ganxo de cançons com “En ruta”.
Relat al Sona9 2019 Foto: Carles Rodríguez
JOINA FEMINISTA I GREGORIANA
29/08/2019
L’altempordanesa va sorprendre a l’Acústica amb la versió del cant gregorià “Inviolata”, abans d’arribar a la final amb un repertori de rap fusió. La temporada 2022-23 va ser pianista de la Mercabanda del Zona Franca de TV3.
Joina al Sona9 2019 Foto: Carles Rodríguez
L'ODISSEA D'AMULET
21/09/2019
El projecte del cantautor mallorquí Antoni Mulet va arribar fins a la semifinal del MMVV, on va cantar “Space Oddity” de David Bowie. Des d’aleshores ha gravat Un desert de colors (Blau, 2021) i Petit viking (Segell Microscopi, 2023).
Amulet al Sona9 2019 Foto: Laura González Guerra
URPA ENSENYA LES UNGLES
23/09/2019
Un any després del debut a Vic, el quintet barceloní de softcore va accedir a la final. A les semifinals al BAM va adaptar en català “Just Like Heaven”, de The Cure. L’àlbum de debut Eina sagrada (autoeditat, 2020) va ser també el seu epitafi.
Urpa al Sona9 2019 Foto: Carles Rodríguez
EL PRIMER ORIGEN DE LA BANDAUTORA MARIA JAUME
MICROHOMES I EL MINUT DE FAMA
17/11/2021
La jove cantant de Lloret de Vistalegre va presentar-se al concurs amb 19 anys i el seu nom complet de Maria Jaume Martorell, en el format de veu i guitarra, acompanyada d’Àfrica Blades als teclats. En aquells inicis, en què el jurat la recorda amb els nervis a flor de pell, tenia un estil que podia recordar Nick Drake, amb cançons com “Terra banyada”. Tot i la seva joventut, la mallorquina va guanyar el Sona9 i es va posar a les mans de Pau Vallvé per publicar amb Bankrobber Fins a maig no revisc (2020). Aquell premi va canviar la seva vida, va deixar la carrera d’Humanitats i es va dedicar de ple a la música. Reconvertida ara en una referent del pop urbà, Maria Jaume afirma no reconèixer-se en aquelles cançons, per bé que van significar la primera mostra del talent de l’artista. El darrer Nostàlgia Airlines (Bankrobber, 2024) ha estat premiat com a millor disc de l’any als Premis Enderrock per públic i crítica.
Maria Jaume al Sona9 2019 Foto: Carles Rodríguez













.gif)

.png)

