Dani Caracola. Foto: Juan Miguel Morales
"Hamsa és un símbol de bon auguri, bona sort, espanta els mals esperits, i gairebé totes les cultures mediterrànies l'han adoptat com a propi...". Per això
Dani Caracola l'ha triat per donar títol a aquest projecte: "Em semblava interessant no perquè sigui supersticiós, sinó perquè és un símbol compartit per tot el Mediterrani i més enllà".
El projecte de fer aquest treball arrenca sis anys enrere. L'agost de 2012,
Dani va anar al Marroc amb uns amics. "No va ser una experiència més o menys turística com la que havia tingut en viatges anteriors, sinó que hi vaig fer coneixences enriquidores i vaig viure-hi una gran hospitalitat". I va sorgir la necessitat de tornar tot el que havia rebut amb un projecte artístic que trenqués amb els tòpics negatius que sovint arrossega el nord de l'Àfrica i contrarrestar-ho amb missatges positius. Després de moltes lectures i molt de treball de camp,
Hamsa és un àlbum que aixeca ponts abundants i poderosos.
El grup que acompanya
Dani Caracola en aquest projecte,
Barsiluna Agraw Project, està format per
Imad Amrah (veus i baix),
Daniel Farran (busuqui i percussió),
Ali Bamba (percussió),
Omar Kattan (percussions) i
Albert Casanova (veus, baix i tres).
Amrah –multiinstrumentista i productor habitual de tota mena d'estils– ha estat a més una peça important en la producció i els arranjaments de tot el treball, que ha fet juntament amb
Dani Caracola.
A la frondositat de ritmes i melodies, directament insipirades en patrons populars magribins, s'hi apliquen unes lletres que són com petites cròniques: episodis històrics relatius a esclaus de l'Àndalus, artistes totals com
Ziryab o desastres humanitaris com la repressió espanyola al Rif. "Hem anat a buscar històries que ni són molt conegudes ni acostumen a arribar al gran públic. Convivim amb molta gent del nord de l'Àfrica, però ens costa molt obrir-los els braços i conèixer-los. La llengua i la cultura amaziga, per exemple, continua sent una gran desconeguda per la majoria de la societat." Per tot plegat, l'atemptat de l'estiu del 2017 a la Rambla de Barcelona va fer sentir
Dani Caracola que un treball com aquest "era encara més urgent".
Peces com "Desmemòries del Rif", on s'explica la història d'Abdelkrim i la repressió amb armes químiques dels militars espanyols a les muntanyes rifenyes, són tot un exercici de memòria històrica, i lliguen amb altres projectes impulsats pel músic, com ara el de la
Brigada Intergeneracional. "No és casualitat, la memòria històrica i la interculturalitat van de la mà", conclou
Dani Caracola, que vol que aquestes cançons siguin com un granet de sorra per ajudar a conèixer realitats que es volen amagar, i que, avisa, ha trobat tant de material, tantes històries importants que no se saben, que es podrien fer uns quants discos com aquest.
Portada del disc 'Hamsa'