La Baula Foto: Arnau Cristóbal
La balada "El fill del rei" ens ha arribat en múltiples variants i en diversos cançoners. La versió que han pres els músics de La Baula va ser recollida al Cançoner de l'Empordà per Lluís Albert. Ell l'havia sentit de la seva pròpia família –era nebot de l'escriptora Caterina Albert, coneguda com a Víctor Català–; la peça explica una història de càrrega dramàtica i poètica popular es confonen –on amor i mort es confonen en les figures del fill d'un rei i d'una moreta–, atribuïda al rei Joan I el Caçador.
Musicalment, la versió que presenta La Baula emprèn un viatge sonor que comença amb una interpretació íntima, protagonitzada per la veu profunda i expressiva de Patri Garcia, per desembocar en un final èpic i emotiu, gràcies a les poderoses veus de Xavier Rota i a la subtilitat dels vents de Roger Andorrà i Roser Serrano. A més, compten amb la col·laboració especial de Jordi Inglès ‘Bero’ a les castanyoles eivissenques, que afegeixen una capa més de color i textura a aquesta evocadora cançó.
La Baula són Roger Andorrà (clarinet, gralla, tarota, percussions i veu), Pau Benítez (flabiol, acordió, percussions i veu), Patri Garcia (veu, percussions i shruti box), Xavier Rota (veu, guitarra i percussions), Roser Serrano (tenora, violí, percussions i veu) i Joan Tomàs (contrabaix i veu). El nom de la formació fa referència a la seva voluntat de ser una peça més en la cadena de transmissió del repertori cançonístic català, especialment balades, cuplets, cançons de gesta, romanços... aportant nous arranjaments a un corpus de tonades que sovint, per un motiu o per altre, ha quedat a l'ombra o arraconat.