terra i cultura

David Carabén: «A cada poema de Vinyoli hi ha una filtració rigorosíssima de la seva ànima»

El músic és uns dels cinc finalistes al Premi Miquel Martí i Pol del Certamen Terra i Cultura, amb la musicació del poema «Tot són preguntes», de Joan Vinyoli

Especial: Entrevistes
Arxivat a: Enderrock, Joan Vinyoli, Mishima, Tot són preguntes, Terra i Cultura, poesia musicada, David Carabén, terra i cultura
David Caraben | Leila Méndez
El jurat del Premi Miquel Martí i Pol 2017 organitzat pel Celler Vall-Llach ha escollit entre els cinc finalistes David Carabén, finalista al Certamen Terra i Cultura per la seva musicació del poema “Tot són preguntes", de Joan Vinyoli, dins el disc de Mishima Ara i res (Warner / The Rest Is Silence, 2017).

Quina afició tens de musicar poemes?
M'agrada molt musicar poemes quan són bons. Bons perquè diuen coses interessants i de la manera única que les diuen, amb el seu lèxic peculiar i el seu sentit del ritme que evidentment no són els meus. No sé si va ser d'una conversa amb Raimon o d'una entrevista que li vaig sentir dir que per musicar poemes calia aprendre-se'ls abans, per descobrir el ritme intern de cada vers i treure'n així la musicalitat intrínseca. Aprendre's un poema de memòria reclama de qui se l'aprèn adoptar la respiració de qui el va escriure. Em sento molt més a prop dels intèrprets d'aquesta manera que quan canto o componc a partir d'una lletra meva. Tinc la impressió que adopto l'esperit d'algú altre o que l’encarno. És una sensació molt agradable i refrescant que et permet fugir de tu mateix.

I quin és l'esperit que adoptes a "Tot són preguntes"? 
Crec que era un repte musicar aquest poema de Joan Vinyoli, per la seva brevetat, per la contundència una mica equívoca del que expressa. Hi ha la constatació d’una monotonia, en les respostes que ofereix el món, contra la qual sembla resistir-se el poeta. M’hi sentia molt identificat en el moment en què em vaig animar a buscar-li música.




Com t'has enfrontat a la musicació?
La dificultat es trobava a posar música al desencís vital que desprèn el poema. A les tres estrofes s'hi juga una mena de partida entre la curiositat, l'entusiasme o l’afany de viure i la resposta sempre decebedora de la realitat. És com si el poeta es mantingués alerta, com si hagués estat entrenat per estar alerta o la seva feina consistís en això, tot i saber o arribar a la conclusió que probablement no ha d’arribar res més. Em sento molt sovint jugant aquesta partida. M’hi sento molt identificat. Potser pel moment vital, potser pel caràcter.

Què valores del poeta Joan Vinyoli?
De Vinyoli me n'agrada molt el compromís total que demostra en tots i cadascun dels seus poemes per parlar d'absoluts sense que això l'allunyi mai definitivament de la vida concreta. Tinc la sensació que intenta contenir totes les coses, o millor encara, que rere els seus versos sempre hi és tot ell, tota la seva ànima, que aquell poema és una filtració rigorosíssima de tota la seva ànima. Això fa que sovint, encara que aparentment parlin de coses trivials, tots ells tinguin un pes, una gravetat, que els fa interessantíssims. Sembla que en cada poema s’hi continguin tots els misteris de la vida. Hi sents respirar un ésser humà.

Per què els cantautors han treballat sovint amb poetes en aquest país?
Perquè tenim molts i molt bons poetes. I molts d’ells són del tot desconeguts per la majoria del públic. I perquè entre els nostres clàssics de la cançó sempre hem tingut grans adaptadors de poemes. Qui coneixeria Cavafis, o Ausiàs March, o Miquel Martí Pol, o Papasseit, a part dels lletraferits, en aquest país, si no fos perquè se n’ha fet grans cançons?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La família Sala, fundadors de Verkami | Cristina Calderer
01/01/1970
Els Guardons Cultura Mataró han celebrat avui la primera edició
Kiss al Palau Sant Jordi l'any 2015 | Xavier Mercadé
01/01/1970
Els dos mítics del mètal se sumen a un cartell on ja hi havia noms com Judas Priest, Hellowen o Iced Earth
Fetus són (d'esquerra a dreta) Jordi Anticó, Adrià Cortadellas i Lluís Català | Cristian GQ
01/01/1970
La banda de punk-rock de la Bisbal debuta amb 'L'epicentre del fangar' (Bankrobber, 2017) | Amb membres de Sanjays i 13th Magic Skull, el grup comparteix el tarannà hedonista
Franz Ferdinand amb Sparks actuant al Cruïlla l'any 2015 | Xavier Mercadé
01/01/1970
El grup escocès se suma al ja confirmat Nick Mulvey | La cinquena edició del festival de Vilanova i la Geltrú se celebrarà del 28 de juny a l'1 de juliol del 2018
01/01/1970
L'àlbum inclou temes interpretats per Joan Rovira, Blaumut, Love of Lesbian i Xarim Aresté, entre altres | Per primer cop en la història totes les cançons s’han adaptat al català | El disc es podrà comprar amb la revista Enderrock el 3 de desembre
David Carabén, guanyador del X Certamen Terra i Cultura | Juan Miguel Morales
01/01/1970
El barceloní s'ha endut el premi Miquel Martí i Pol per la musicació del poema original de Joan Vinyoli
Bemba Saoco | David Espert
01/01/1970
Estrenem el primer videoclip del grup hereu de 9Son, que forma part d'un àlbum que veurà la llum aviat i els portarà a les principals capitals europees
Anaïs Vila | Sergi Paramès
01/01/1970
Estrenem el videoclip de la cançó, que forma part de l'àlbum que la cantant ha publicat recentment
Illa Carolina | Arxiu del grup
01/01/1970
Estrenem el clip de "Bellavista", el single d'avançament del seu tercer disc
Fotograma del nou clip de Porto Bello
01/01/1970
La banda ha debutat amb 'Basat en fets reals', un disc d'arrel mestissa i festiva