actualitat

Mor el guitarrista «laietà» Luigi Cabanach

Lluís Canabach va formar part de Màquina!, Orquestra Mirasol i Música Urbana

Al llarg de la seva carrera va acompanyar artistes com Gato Pérez o Maria del Mar Bonet

| 25/05/2018 a les 00:56h
Arxivat a: Enderrock, orquestra mirasol, gato pérez, música urbana, jordi batiste, luigi cabanach, maquina
Màquina! en una foto promocional. Luigi Cabanach a baix a la dreta
Màquina! en una foto promocional. Luigi Cabanach a baix a la dreta | Arxiu Jordi Batiste
El guitarrista Lluís 'Luigi' Cabanach ha mort avui, segons ha informat el seu amic i company musical durant anys Jordi Batiste.

Cabanach va formar part del grup de rock progressiu Màquina!, del qual també formava part Jordi Batiste i per on van desfilar músics com Carles Benavent. Durant la seva estada al grup va enregistrar l'històric LP Why? (Diábolo, 1970). Després d'un pas fugaç pel grup Arrels, el 1975 va formar part de l'Orquestra Mirasol, i el 1976 va enregistrar amb Música Urbana el seu primer disc homònim (Edigsa/Zeleste) juntament amb Joan Albert Amargós i Lucky Guri.

Luigi Cabanch va gravar amb Guillermina Motta el seu disc Canticel (Edigsa, 1976), dedicat a poemes de Josep Carner, i la banda sonora de la pel·lícula de Bigas Luna Tatuaje, sobre les aventures del detectiu Pepe Carvalho. Després d'acompanyar en directe Joan Manuel Serrat, Cabanach va treballar amb el rumber Gato Pérez els seminals Cara bruta (Ocre, 1978) i Romesco (Cabra, 1979). Amb ell, va escriure una de les seves cançons més populars, "La curva del Morrot". 

Durant els anys vuitanta es va dedicar sobretot a la docència, fins que el 1987 va col·laborar amb Maria del Mar Bonet a l'LP Gavines i dragons (Ariola). El 1988 va crear el grup Meridiana juntament amb Jordi Rallo a la tabla índia, Steve de Swart al baix, Javier Mas a l'arxillaüt i bandúrria, i Andreu Ubach a la percussió. Anys més tard s'hi incorporaria Neila Amel Benbey a la veu, i posteriorment el format es reduiria a un trio amb Cabanchi i Rallo.

Una de les darreres formacions del guitarrista va ser Kavanak, un grup gracienc que interpretava música amb dinàmica i matisos, íntima però també capaç d’explosions rumberes. A la guitarra de Cabanach i la potent i commovedora veu de Mercè Serramalera s’hi sumaven el baix de Guille Pérez i les percussions de Xavi García. La banda va enregistrar un disc, ¿Qué está pasando? (autoeditat, 2013).

Luigi Cabanach va formar part de la gira de Jordi Batiste al Circuit Folc del 2016, on el músic barceloní presentava l'espectacle retrospectiu Toca revisió.

 

Contingut relacionat


COMENTARIS

Un bon company i gran persona

Francisco Anguera, 04/06/2019 a les 16:13

Una gran persona i un bon amic

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais