premis enderrock

Mark Dasousa, l'artífex de l'escena alternativa del País Valencià

El músic s'endurà el Premi Trayter a Millor productor i arranjador musical durant la gala dels Premis Enderrock 2019

| 23/02/2019 a les 17:00h
Especial: Premis Enderrock
Arxivat a: Enderrock, EDR Valencià, Mark Dasousa, productor, actualitat, Premi Trayter, Premis Enderrock 2019
Mark Dasousa
Mark Dasousa | Mike Steel
Cada any els Premis Enderrock atorguen un seguit de premis especials amb la voluntat de reconèixer la feina de figures significants del panorama musical català, com ara el Premi Joan Trayter Millor productor i arranjador musical. L'any passat va ser Marc Martín qui se'l va endur, i aquest any serà Mark Dasousa per la seva llarga trajectòria en la creació d'escena alternativa al País Valencià.

"Festa en la casa de Dasousa", canten Zoo acompanyats d’At Versaris a la cançó “Imperfeccions” del primer disc, Tempestes vénen del sud (Propaganda pel Fet!, 2014). La frase reflecteix a la perfecció l’esperit dels Atomic Studio cada cop que s’hi enregistra un àlbum. Ubicat al municipi d’Ondara, a la Marina Alta, fa més de quinze anys que Mark Dasousa és l’artífex de la sonoritat i la producció de l’escena alternativa del País Valencià, amb la filosofia pròpia d’ajudar a crear escena.


El músic i productor va començar a formar-se de manera autodidacta a partir dels anys noranta i va ser entrat el nou mil·leni quan va començar la seva tasca com a productor als Atomic Studio. Per la seva base d’operacions han passat més d’un centenar d’artistes i, sobretot, la nova fornada del hip-hop, un gènere identificat amb la crítica social i la reivindicació en una València amb un govern del PP al llarg de gairebé 25 anys, deutora a més de la música electrònica nascuda als anys vuitanta a la ruta del bacalao.

Des dels seus inicis, ha treballat colze a colze amb grups referencials com Zoo, els enyorats Aspencat o els punyents Smoking Souls. A més, s’ha implicat en l’actual onada feminista i ha accelerat els beats de propostes com la MC d’Almussafes Tesa o el duet Pupil·les. El darrer any el músic, compositor i productor valencià ha assessorat grups emergents com CactusPeranoiaNasanovEl Tio la Careta o La Fúmiga, entre molts altres.


Dasousa afirma que sempre fa les coses "per convicció i per proximitat", que es relaciona i treballa amb bandes del seu voltant creant així una sinergia en què ambdues parts creixen musicalment. Es tracti d'una formació veterana o emergent, el músic explica que en el que es fixa en primer lloc és en "les ganes de fer alguna cosa, que tinguen un missatge, per molt bàsic o complicat que sigui". Si hi es, afegeix, tendeix a recolzar-los perquè "les persones amb qui he treballat han fet això per mi, quan jo tenia ganes de crear, han apostat per mi". 

Es defineix com a "constant, metòdic i autoexigent" i recalca que la tasca de productor té una part de psicologia. "Estàs treballant amb persones que tenen els seus problemes, les seves virtuts i defectes i els seus moments màgics, cal saber tractar-ho", comenta Dasousa. Aquest aprenentatge interpersonal i els consegüents resultats musicals ja fa vint anys que ressonen més enllà del territori valencià. 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais