Festival

El Festival de Pasqua estrenarà un poema simfònic de Brotons

El festival tindrà lloc a Cervera de l'11 al 21 d'abril

La música clàssica catalana i el patrimoni continuen sent els eixos programàtics

Anna Alàs i Jové, al nou número de la revista 440Clàssica&Jazz

| 13/03/2019 a les 11:15h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Festival de Pasqua, Cervera, Salvador Brotons
Salvador Brotons
Salvador Brotons | Arxiu del músic
Ja s'ha presentat la novena edició del Festival de Pasqua de Cervera, un esdeveniment especialment centrat en la música clàssica catalana que des de l'origen s'ha anat fent un perfil propi i genuí. Tindrà lloc de l'11 al 21 d'abril, i entre altres punts d'interès oferirà una cantata de nova creació i l'estrena del poema simfònic 660 anys, de Salvador Brotons, que commemorarà el naixement de la Generalitat de Catalunya a la capital de la Segarra, coincidint a més amb el fet que enguany aquesta és la Capital de la Cultura Catalana.

La figura del padrí del festival, que l'any passat va inaugurar Antoni Ros Marbà, recau aquest cop en Brotons, que el 18 d'abril es posarà al capdavant de la Cobla Mediterrània i la Coral Polifònica de Puig-reig al Paranimf de la Ciutat de Cervera. A més de l'estrena de l'obra citada, per a la qual ha ampliat la cobla amb les timbales de Robert Armengol i amb una tercera trompeta, el programa inclourà l'estrena de la sardana llarga "Per tu, Catalunya", del mateix autor, adaptada per a cor i cobla. "Escriure per a cobla és un deure que hauria de tenir present tot compositor català", considera Brotons, que ha concebut una peça narrativa que arrenca a l'edat mitjana i desemboca en un final "eufòric i brillant, adequat i necessari per als temps que vivim". 

Una altra estrena sonada, i amb segell cerverí, serà la de la cantata L'espill encantat, que obrirà el festival el 12 d'abril al Gran Teatre de la Passió. Es tracta d'una producció pròpia amb els grups corals, els solistes i l'orquestra de professors del Conservatori de Cervera, dirigits per Jordi Castellà, interpretant una obra basada en Quadern de música, de l'escriptor cerverí Jaume Ferran.

Més novetats: s'habilitarà la reformada església gòtica de Sant Domènec perquè la cantant Lídia Pujol hi presenti un concert especial sobre poetes catalans (13 d'abril), i el pianista Marco Mezquida explorarà a l'Auditori Municipal els camins de la improvisació connectant-los amb mons especialment estimats per ell, com la pianística de Frederic Mompou (20 d'abril). Un altre jove teclista emergent, l'organista Joan Seguí, serà l'encarregat de tancar el festival tocant l'orgue romàntic Teppati de l'Església de Sant Agustí (21 d'abril).

Completen la programació l'Orquestra Julià Carbonell compartint concert amb els Barcelona Clarinet Players (13 d'abril), reivindicació en forma de concert de proximitat del violoncel·lista i pedagog Pau Vidal a càrrec de Guillermo Turina (19 d'abril), la Coral Sant Jordi amb un repertori de cançons catalanes, inclosa la descoberta recentment "L'ametller", del cerverí Josep-Lluís Guzmán (19 d'abril); la guitarrista Maria Ribera Gibal reivindicant el llegat d'Emili Pujol (20 d'abril), i el duo de Cecilia Reguero i Tais Costa Ruera explorant el repertori del modernisme català.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais