ANUARI DE LA MÚSICA

Les discogràfiques viren cap al món digital

El mercat digital, representa el 75% de les vendes

Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4%

El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía

Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets

El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà

| 12/07/2019 a les 13:37h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, Anuari de la Música 2019
Imatge il·lustrativa
La indústria discogràfica catalana ha perdut un 2,4% de facturació el 2018, tot i un important increment del 17% del volum de negoci per la venda de discos (10,8 milions d’euros), seguint la mateixa tendència positiva de l’any anterior. La facturació digital, que va passar a ser majoritària el 2017, ja representa el 75% del total, amb una notable pujada d’ingressos gràcies sobretot a l’streaming (+30%). Per contra, les edicions en català han tornat a disminuir un 9% (1.023 referències), en el marc d’un gran auge de les músiques urbanes.
 
 

El mercat digital ja representa el 75% del negoci discogràfic català, que el 2018 ha facturat 10,8 milions d’euros en la venda de discos, una xifra que es pot considerar positiva, ja que suposa un augment del 17,4% respecte a l’any anterior, que es va registrar en 9,2 milions. La facturació digital ha crescut el 50% fins a 8,1 milions d’euros, mentre que les vendes físiques han continuat la tendència a la baixa amb una caiguda del 30% fins a 2,6 milions. 
 
Fruit d’aquesta conjuntura sectorial, la facturació del centenar d’empreses agrupades a l’Associació de Productors i Editors Fonogràfics de Catalunya (Apecat) i Productors Associats de Fonogrames (PAF) s’ha reduït el 2018 un 2,4% i ha passat de 22,4 a 21,9 milions d’euros. El negoci digital no compensa encara les pèrdues de vendes físiques, de manera que, tot i l’augment, per exemple, de les sincronies amb un 92%, la davallada de la distribució física ha representat un 74% menys de facturació.
 
 

 
La dada més destacada és que, per segon any consecutiu, les vendes digitals han superat el format físic, equiparable a la tendència del mercat estatal i internacional. La facturació del mercat espanyol el 2018 ha augmentat un 2% (237 mlions), amb un increment de l’11% del negoci digital (169 milions) i una retallada del 14% del físic (68,2 milions). La major part del negoci digital prové de l’streaming, que, el 2018, ha crescut un 13% –especialment per subscripcions a plataformes digitals com Spotify, iTunes o Deezer–, mentre que s’han reduït notablement les descàrregues (-23%). Les companyies multinacionals dominen el mercat estatal i el pes de les vendes de les independents catalanes només és un 4,6%.
 

El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat un any més pel Disc de la Marató, Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía. Els discos dels artistes en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets, tots amb més de 10.000 còpies.
 
La llista de discos en català més descarregats per streaming està encapçalada per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà. Els artistes en català que més han sonat a la ràdio són Doctor Prats, Els Catarres i Joan Dausà.
 

Una de les dades negatives és la nova reducció d'un 9% en la producció de discos en català (1.023 edicions el 2018), que se suma a un decreixement també del 8% de l'any anterior. Es manté a l'alça la producció digital, però cauen les produccions de CD, vinils, DVD i casset. Des del 2015 per damunt de 1.000 discos en català cada any. A Catalunya, globalment ha crescut l'edició de discos (+4%), amb un augment de CD (6%) i un descens de vinlils (-10%), remuntant la reducció del 14% del 2017.
 


Pel que fa a estils, augmenten les edicions de discos en català de músiques urbanes (+23%), infantils (+7%) i de clàssica (+6%) i, per contra, cau la producció de jazz (-20%), folk (-14%), cançó i pop-rock (-7%).

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais