Tomàs de los Santos guanya el Premi Miquel Martí i Pol

El guardó l'atorga el Celler Vall Llach, de Lluís Llach

| 29/11/2011 a les 15:00h
Arxivat a: Enderrock
Avui a la SGAE Lluís Llach ha entregat a Tomàs de los Santos els 5.000 euros del IV Premi Miquel Martí i Pol, dins el Certamen Terra i Cultura, que organitza el Celler Vall Llach. De los Santos l'ha guanyat per la musicació d'"Homenatge anònim XV", de Vicent Andrés Estellés. El Premi del Celler, una ampolla de vi Vall Llach, se l'ha emportat El Petit de Cal Eril amb la cançó "Decapitació I", musicació del poema de Pere Quart.


Els altres finalistes són: Kibor, "Tarongina - cançó de maig", d'Apel·les Mestres; Guiem Soldevila amb "Teoria de l'absència", de Ponç Pons; Yacine & The Oriental Groove amb "Nodreix l'amor", de Joan Maragall, i Imma Ortiz amb "A mig aire", de Miquel Martí i Pol. El jurat d'aquest premi ha estat format per Laura Aymerich, Lluís Gendrau, Marcel Gorgori, Ramon Muntaner, Josep Roca i Lluís Llach.
El poema guanyador, "Homenatge anònim XV", pertany a Versos per a Jackeley, el setè volum de les Obres completes del poeta valencià Vicent Andrés Estellés, que barreja els millors i els més acreditats ingredients de la seva escriptura (l’amor, el sexe, la mort, el record, la pena) amb un to enrabiat i enèrgic, tendre i irònic, amb una gran eficàcia expressiva.
Tomàs de los Santos
va néixer a Alcàsser (l'Horta del Sud) i fa cançons des de fa vint anys. Ara, en plena maduresa, s'ha decidit a fer un salt i presentar-se en societat. Fins ara ha cantat en cercles petits, i també ha participat en concerts col·lectius. Aquest últim any ha fet deu concerts al País Valencià i Catalunya. Al llarg de la seva trajectòria ha escrit unes cinquanta cançons pròpies. Les seves referències musicals són múltiples i van des de la cançó d'autor fins al rock. Sobre les temàtiques, canta des de les vivències quotidianes fins a la memòria, les relacions personals, les geografies humanes i les emocions i l'amor. Té un projecte paral·lel anomenat Crits, amb el nom artístic de Tom Delos: una aposta col·lectiva de diverses mirades que parteix de la influència de la cançó d’autor. Tom Delos recull i interpreta petjades d’experiències musicals dispars, traçant una ruta de complicitat poètica i melòdica.



Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais